חברה והשקפה

יצר טוב מול יצר הרע

  • כ"א תשרי התשע"ט
אא

שאלה

שלום אני בן 18 ורציתי לדעת האם המלחמה בין היצר הטוב ליצר הרע הוא קרב הוגן כי אף פעם היצר הטוב לא בא ושכנע אותי בוא תלמד דף גמרא או בוא תשמח את ההורים וכו' אבל לעומת זאת היצר הרע בקרב מלא כל הזמן ולא צריך דוגמאות הרי תמיד בא לי לעשות דברים רעים והיצר הרע בשליטה מלאה האם זה קרב הוגן או לא? תודה רבה מאד מראש, אם אפשר לשלוח את התשובה בווטסאפ

תשובה

שלום וברכה,

אם היצר הרע היה זהה ליצר הטוב או חזק ממנו, כולם היו רוצחים וגונבים. ועובדה שלא כך. יש לאנשים מוסר ומצפון והם רוצים להיות טובים ולא לרמוס זה את זה.

עצם העובדה שאתה יודע את האמת, ויודע שללמוד גמרא זה טוב - מעיד על כך שהיצר הטוב שלך חזק ואמתי יותר, נמצא בשורשך וביסודך. אחרת היית חושב שהרע הוא בעצם טוב, והיית אומר "מה רע לרצוח ולגנוב ולנאוף? מדוע צריך בכלל תורה ומצוות?"

היצר הרע אמנם מפתה לעבור עבירות, אך לא קובע את מהותך ורצונך העיקרי בחיים - יחסך לחיים ואורח חיים והאופן שבו אתה בוחר לחיות את חייך.

  ההבדל העיקרי הוא שהיצר הרע מציע הנאה מהירה וקצרה, בעוד היצר הטוב מציע טוב עתידי וגדול. קל יותר להתפתות לתאווה עכשווית מטוב עתידי. ולפיכך אנשים חוטאים. אך ודאי שהיצר הטוב מציע הנאה הרבה הרבה יותר גדולה וטובה מן היצר הרע - גם חיים רוחניים מספקים ובריאים יותר בעולם הזה, וכמובן גן עדן.

למעשה - אם היצר הרע לא היה מפתה כל כך, לא היה לו סיכוי בכלל מול מה שמציע היצר הטוב... זה לא היה קרב הוגן. הרי היצר הטוב מציע חיים שפויים וראויים גם בעולם הזה ונצח נצחים בעולם הבא. ומה יש ליצר הרע להציע? תאווה זמנית ששוכחים אחרי יום? חומר שכלה ונעלם? לכן היצר הרע קיבל כוח לעוור. והחכם בונה את אורח חייו בצורה חכמה כדי למנוע עצמו מנסיונות מיותרים שיגרמו לו לחטוא.

לדוגמה יעבור לאינטרנט מסונן, לא יטייל במקומות פרוצים וכדו'. 

אמת שלא תמיד קל לכבד הורים - אבל בזכות כך זוכה לאריכות ימים וחסד נצחי לעולם הבא. יהלומים לא מקבלים בקלות, אלא מתוך עבודה ומאמץ, כמו כל הדברים הטובים בחיים. הקרב הוגן: התאמץ ותזכה לקיים מצוות. 

 לבסוף כולנו מזקנים ונפטרים מן העולם, ולא לוקחים איתנו דבר מלבד מצוות: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

ראה במאמר "שוב נפלתי":

https://www.hidabroot.org/article/231233

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יצר הרעיצר טוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה