הלכות ומנהגים
סיוע להורים מכספי מעשר
- כ"ה תשרי התשע"ט
שאלה
שלום רב, אימי מתפרנסת מקצבת ביטוח לאומי בסך 3000 ש"ח בחודש. היא מוגדרת 100% נכה ולפני מס' חודשים התחילה לעבוד כמה שעות ביום 3 פעמים בשבוע עבור סכום של 7 ש"ח לשעה כך שיוצא לה משכורת חודשית בסביבות 400 ש"ח. אימי מפרנסת את הבית ומשלמת את כל החשבונות. שאלתי היא האם זה בסדר שאתן את המעשרות שלי לאימי סכום המעשרות בערך לחודש 800 ש"ח. אודה לתשובה
תשובה
שלום רב,
אם אין לך אפשרות לסייע לאמך שתחיה אלא אם כן תשתמשי בכספי מעשר - והקצבה וכו' שהיא מקבלת לא מספיקות לה לכיסוי צרכיה הבסיסיים - לא רק שהדבר מותר - אלא שצריך להקדימה לפני נזקקים אחרים.
אך אם יש לך את היכולת הכלכלית לסייע לה בכספים אחרים שאינם מעשר - אין לסייע לה בכספי מעשר, ומכל מקום אם בכל פעם שאת נותנת כספי מעשר את אומרת בלי נדר - את יכולה לסייע לה גם בכספי מעשר.
מקורות: מש"כ שאם אין לו היכולת לסייע להוריו שלא מכספי מעשר, אז לא רק שהדבר מותר, אלא שצריך להקדימם לפני נזקקים אחרים מבואר בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רנא סעיף ג).
ואם יש לו יכולת לפרנסם מכספים שאינם מעשר אין לו לפרנסם מכספי מעשר, שהרי אמרו בגמרא קידושין (דף לב עמוד א) תבוא מאירה למי שמאכיל את אביו מעשר עני. ואמנם בשו"ת מהרי"ל (סימן נד ונו) כתב בשם המהר"י אופנהיים שדווקא מי שמאכיל את אביו ואמו מעשר דאורייתא תבוא לו מאירה, אולם במעשר כספים דרבנן משובח ותבוא לו ברכה עד בלי די. וכ"כ בשמו בלקט יושר חלק יורה דעה (הוצאת מכון ירושלים עמוד סח). וכן נקט להלכה בשו"ת שבט הלוי חלק ה' (סימן קלג אות י). אולם בבית יוסף יורה דעה (סימן רמ) הביא משו"ת מהר"ם מרוטנבורג (סימן תקמא) דתבוא מאירה שייך גם לגבי מעשר כספים. וכן הוא בשו"ת אבקת רוכל (סימן ג) שגם על מעשר כספים נאמר כן. וכן מבואר ברמ"א יורה דעה (סימן רמ סעיף ה) שכתב, ומכל מקום אם ידו משגת תבוא מאירה למי שמפרנס אביו ממעות צדקה שלו. וכן נקטו בשו"ת חתם סופר חלק יורה דעה (סימן רלא) ובספר אהבת חסד חלק ב' (פרק יט סעיף א).
ומש"כ ומכל מקום וכו' - כן הובא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק א' (פרק מח סעיף ב).
והנה בשו"ת תבואות שמש (חלק יורה דעה סימן סב) כתב שהיות שכל הטעם הוא משום זילותא, שממילא לפי זה אם נותן בסתר באופן שלא ידוע לאביו ולשום אדם, הדבר מותר. אולם בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ד (סימן צב) חלק על זה מטעם שהזילותא היא כלפי עצמו של הבן, שנתינה כזאת לאב ממעות מעשר כשלעצמה היא כאילו מזלזל על ידי כך בכבוד אביו, ולא קובע על כן אם מי שהוא יודע מזה, או לא, שאיסור הזלזול הוא אף באין רואים. וכן דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הובא בספר אשרי האיש שם. וע"ע בשו"ת שואל ונשאל חלק ו' (סימן קפ).
בהצלחה רבה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il