חברה והשקפה
להבין ציווי בתורה
- ל' תשרי התשע"ט
שאלה
קצת הקדמה
אם בדרך כלל אנחנו נוטים לדבר על דברים כמו עריפת ראשים של דעאש וכמו סרטונים שהם יכולים לפרסם על סקילה לאשה שנאפה או כל מיני הריגות שהם עושים בחסות הדת שלהם וכנראה שאנחנו נאמר איזה אכזריים וכו וכו
אבל אם נסתכל טוב לא חסר מקומות בתורה על ציוום כאלה בת כהן שנשרפת או שבעה עממים שאם אני לא טועה כתוב להשמיד אותם כשנכנסים לארץ..
גם בדעאש שמחליטים להרוג "כופר" זה נעשה ע"י כביכול בית דין שלהם( כמובן שלא הייתי סומך עליהם שעושים משפט צדק) אבל ברעיון הכללי אם היינו נוהגים היום לפי סנהדרין לא היה רחוק כנראה שהיינו רואים כל מיני דברים כאלה סליחה על השואה..
אבל זה בא מדת וגם זה בא מדת וכביכול מציווי של אלוקים שהם דואגים לומר אלה אכבר
בתודה דוד
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
אמרו חז"ל שבית דין שהיתה הורגת אפילו רק פעם אחת בשבעים שנה היתה נקראת "בית דין קטלנית", כי הריגת חוטאים לא היתה מצויה ביהדות. ואמרו האמוראים שאילו היה בית-דין בימיהם, לא היו הורגים אדם לעולם! עם זאת, בשונה מדעאש, אין ארבע מיתות בית דין מיועדות אלא לאדם נדיר ומרושע עד מאוד. לפי כללי ההלכה כמעט ואי אפשר להרוג אדם מבחינה מציאותית, אלא אם הוא רוצה בכך עד מאוד, שכן התורה דורשת שני עדים שיראו את המעשה (כלומר בפומבי) וגם שתהיה התראה, פירושה מדהים: צריך לומר לחוטא את חומרת העבירה שבה הוא חוטא ואפילו אם שותק - אינו נהרג. כדי להיהרג חייב לומר לעדים בלשון מרדנית זו: "אני יודע ועל מנת כן אני עושה!" - כלומר הנהרג בבית דין הוא אך ורק מסית ומורד אשר עובר עבירה חמורה לעיני כל על מנת לפרוץ גדר בישראל, אשר רוצה למות למענה. אלא שגם אז ההריגה לא היתה דבר פשוט לביצוע, כי היתה דורשת 23 דיינים, והיו צריכים ללמד עליו זכות, ובמקרים רבים מאוד לא היה נהרג.
גם אז, ארבע מיתות בית-דין היו מורכבות (-לא היו שורפים כך באש, אלא היתה זו דרך מתוחכמת של הריגה ברגע אחד).
ראה עוד במאמרי:
https://www.hidabroot.org/article/103516
אנשי דאעש רוצחים מרצונם, ולא מכח ציווי. ראה במאמרי "הערבים שונאים אותנו. האם זו מסירות נפש מצידם?":
https://www.hidabroot.org/article/219924
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il