הלכות ומנהגים
האם מותר להכין ציצית בלילה?
- ל' תשרי התשע"ט
שאלה
האם מותר להכין ציצית בערב? תודה רבה לכם!
תשובה
שלום רב,
מותר לקשור ציצית בלילה.
מקורות: ראש המדברים בזה הוא הפרי מגדים (אורח חיים סימן יח במשבצות זהב סק"א), ושם כתב שאם נפסק ציצית מכסות המיוחד ליום ועשה בו ציצית בלילה, שיראה דכשר, ולא הוה תעשה ולא מן העשוי, אף שכסות של יום בלילה פטור מציצית לדעת הרמב"ם, היות שזמן ממילא קאתי. ע"ש.
ורבים מן האחרונים (שו"ת רבי משולם איגרא סימן ב ד"ה אך, שו"ת מהרש"ג חלק ב' סוף סימן עד, שו"ת פני מבין חלק אורח חיים סימן יד, שו"ת יד יצחק חלק ג' סימן רצד, תהלה לדוד סימן יח סק"א, נפש חיה שם) כתבו לדמות זאת למי שעושה סוכתו קודם החג, שאף על פי שלא הגיע זמן חיוב המצוה מכל מקום פשוט שהסוכה כשרה ואין בה משום תעשה ולא מן העשוי, וממילא הוא הדין לגבי ציצית שמותר לקשור אותה גם בלילה. ע"ש.
ואמנם יש שכתבו להחמיר בזה שלא לעשות ציצית בלילה (ראה שלחן הטהור סימן יח סעיף א שכתב לאסור. ובספר אפיקי מגינים סימן יא בבאורים ס"ק יב כתב שנכון להחמיר לכתחילה. וע"ע בתוספות חיים על החיי אדם כלל יא ס"ק ע שכתב, שכמדומה שמנהג העולם להחמיר. וע"ע בשו"ת נחלת יוסף חלק אורח חיים סימן כח אות יא, ובהגהות ומפתחות בסוף הספר, שכתב, שמנהגינו ליזהר בזה לכתחלה. וע"ע בספר אשרי האיש חלק א' פרק ב סעיף כב בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שלכתחילה אין לעשות ציציות בלילה, אך אם עשה בלילה, הציציות כשרות).
וכנראה דעתם שאין להביא ראיה מעשיית סוכה לפני החג, כי שאני התם שהתורה ציוותה לשבת בסוכה ביום טוב ראשון של סוכות, ואין שום אפשרות לבנות את הסוכה ביום טוב עצמו, וא"כ על כרחך שכוונת התורה שיעשו את הסוכה לפני החג (וכן ראה בשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' סימן יג. וע"ע מה שכתב לחלק בזה בספר משמרת חיים חלק ב' עמוד יב).
מכל מקום רוב ככל הפוסקים כתבו להתיר בזה וקבצם כעמיר גרנה בשו"ת יביע אומר חלק ח' (חלק אורח חיים סימן ג), ושם הביא למעלה מעשרים פוסקים שכתבו להתיר בזה, וסיים: כלל העולה מדברי האחרונים, שהדבר ברור שמותר לעשות ציצית בלילה אפילו לכתחלה. ואין מקום להחמיר בזה כלל. וכן פסק עוד בספרו הליכות עולם חלק א' (עמודים טז-יז). ע"ש.
ויש להוסיף (על רשימת הפוסקים שהביא ביביע אומר) שכן כתבו עוד להתיר בשו"ת רבי משולם איגרא (שם) והגר"ש קלוגר זצ"ל בחכמת שלמה אורח חיים (סימן יד סעיף א, וסימן יח) והבן איש חי (שנה א' פרשת לך לך אות יח) ובספר ברכת הבית (שער ל"ז סעיף לט והערה מג). וכן דעת החפץ חיים זצ"ל וכמו שהביאו בשו"ת רבבות אפרים חלק ג' (סימן כז) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (שם). וכן דעת האדמו"ר הרש"ב זצ"ל (ספר ציצית-הלכה פסוקה סימן יח הערה 24 שכן העיד הגר"י לנדא זצ"ל). וכן דעת החזון איש זצ"ל, וכן עשו עבורו ציצית בלילה על פיו, וכמו שכתב בספר דינים והנהגות (פרק ב סעיף יא). וכ"כ רבי ראובן מרגליות זצ"ל בספרו נפש חיה (סימן יח). וכן דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל וכמש"כ בספר הליכות שלמה חלק א' (פרק ג סעיף כג). וכן פסק הגר"ח כסאר זצ"ל בשו"ת החיים והשלום (סימן ו). וכ"כ הרב מאיר מאזוז שליט"א בספר בן איש חי עם הערות והארות חלק א' (מכון הרב מצליח, בסוף הספר עמוד ו) בשם אביו הרב מצליח מאזוז זצ"ל. וכן העלה בשו"ת מחקרי ארץ חלק ה' (חלק אורח חיים סימן י). וע"ע בקובץ מבית לוי חלק י"ח (עמוד סז).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il