הלכות ומנהגים
פרדס תורה
- ט"ו חשון התשע"ט
שאלה
שלום כבוד הרב
רציתי לישאול אם לכל בתורה יש רבדים של פשט, רמז, דרש, סוד . יכול ליהיות שפרוש לפי הפשט יסתור פירוש שלפי הסוד, כמו למשל על אסתר שלפי הגמרא ניטמטא לאחשוורוש, ולפי הזוהר לא.
תודה רבה
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
לא סתירה, אלא זוויות שונות של אותה אמת. למה הדבר דומה? למי שמביט על דף, מן הצד ייראה כחוט השערה, ומלפנים רחב.
גם מדענים שונים המביטים בעץ, יכול כל אחד מהם לבחון אותו באופן שונה, ברמה הבוטנית - השורשים הגזע והעלים. ברמה הביולוגית - את תאיו המיקרוסקופיים, ברמה הכימית - את צבירי המולקולות, וברמה הפיזיקלית - את האטומים מהם העץ בנוי.
האם הפיזיקאי שאומר שהעץ בנוי מאטומים צודק יותר או פחות מהבוטניקאי שאומר שהעץ בנוי משורשים ועורקים וסיבים? התשובה היא שכולם מתארים אותה אמת רחבה, אך בזויות שונות וברמות שונות של עמקות.
כך בנמשל היא תורתנו הקדושה.
פירוש הזוהר לא בא לסתור את הפשט, אלא לתאר עומק שתחת הפשט. אומרים חז"ל שאסתר עשתה עצמה כקרקע עולם, ולכן המעשה לא היה שייך אליה. בעומק העניין לא נטמאה, לפי ההסבר העמוק במושג טומאה. גם חיצוניות יכולה לחבון בתוכה רבדים שונים של אמת.
ראה בבקשה במאמרי "כיצד ייתכנו שני פירושים סותרים?"
https://www.hidabroot.org/article/128369
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il