שאל את הרב - כללי
סתירה בדברי רש"י בעניין אם חדל להיות לשרה אורח כנשים
- ט"ז חשון התשע"ט
שאלה
בס"ד
"וַיִּקַּ֨ח חֶמְאָ֜ה וְחָלָ֗ב וּבֶן-הַבָּקָר֙ אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֔ה וַיִּתֵּ֖ן לִפְנֵיהֶ֑ם וְהֽוּא-עֹמֵ֧ד עֲלֵיהֶ֛ם תַּ֥חַת הָעֵ֖ץ וַיֹּאכֵֽלוּ". רש"י: "ויקח חמאה וגו'. ולחם לא הביא לפי שפרסה שרה נדה, שחזר לה אורח כנשים אותו היום, ונטמאת העיסה..." וכו'. "וְאַבְרָהָ֤ם וְשָׂרָה֙ זְקֵנִ֔ים בָּאִ֖ים בַּיָּמִ֑ים חָדַל֙ לִהְי֣וֹת לְשָׂרָ֔ה אֹ֖רַח כַּנָּשִֽׁים". רש"י: "חדל להיות: פסק ממנה. אורח כנשים: אורח נדות." נשאלת השאלה:
בפסוק הראשון למעלה כתוב ברש"י:..."שפרסה שרה נדה, שחזר לה אורח כנשים אותו היום..."וכו', ואילו בפסוק הבא אחריו גם בתורה וגם ברש"י כתוב שפסק ממנה אורח נדות. לכאורה ישנה סתירה בדברי רש"י?! או שחזר לה אורח נשים או שלא?!
תודה רבה על העזרה
תשובה
שלום רב,
אכן לכאורה דברי רש"י סותרים זה את זה, ועמד בזה השפתי חכמים (אות פ), וכתב ליישב: ונראה לי שהיתה סבורה שמקרה הוא ולא חזרת וסת, וזהו שאמרה היתה לי עדנה, אמרה כן כמסופקת, כלומר הדם שראיתי כבר מסופקת אני בזה אם הוא וסת שלי או לא כי אם מקרה בעלמא מכח מהירת הלישה שאמר אברהם מהרי שלש סאים קמח וכו'. ע"ש.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il