שאל את הרב - כללי
איך כתב רש"י שלאברם אין בן, והרי הוליד את ישמעאל?
- ד' כסלו התשע"ט
שאלה
בס"ד
"וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ". רש"י: "ויוצא אתו החוצה: לפי פשוטו הוציאו מאהלו לחוץ לראות הכוכבים, ולפי מדרשו אמר לו צא מאצטגנינות שלך שראית במזלות שאינך עתיד להעמיד בן, אברם אין לו בן, אבל אברהם יש לו בן"...וכו'.
שאלה: ראינו שרש"י הקדוש זצוק"ל זיע"א פירש על הפסוק למעלה: ..."אברם אין לו בן"... וכו'. ואילו התורה כותבת במפורש כמה פסוקים אחר כך: "וַתֵּ֧לֶד הָגָ֛ר לְאַבְרָ֖ם בֵּ֑ן וַיִּקְרָ֨א אַבְרָ֧ם שֶׁם-בְּנ֛וֹ אֲשֶׁר-יָלְדָ֥ה הָגָ֖ר יִשְׁמָעֵֽאל". אם כן רואים מהתורה שלאברם כן יש בן!!! אז מדוע רש"י ז"ל כתב: "אברם אין לו בן"?
תודה רבה רבה!!
תשובה
שלום רב,
שאלה נכונה, ועמד בזה הרמב"ן (בראשית טו ה). יעו"ש מש"כ בזה. והתורה תמימה (אות ב) כתב לתרץ על פי המבואר במסכת קידושין (דף סח עמוד ב) ולד שפחה הולד כמותה, כלומר שפחה שילדה מישראל הולד מתיחס אחריה, ולפי זה היה ישמעאל מתיחס אחר הגר השפחה ולא אחר אברהם, ואם כן יש לומר דכונת אברהם היתה, שיוליד בן שיתיחס אחריו, ומי שהזרע מתיחס אחריו נקרא שיש לו תולדות, מה שאין כן מי שאין זרעו מתיחס אחריו נקרא שאין לו תולדות, וזה כלול בדברי אברהם שאמר בשם המזל שאינו מוליד - שיתיחס אחריו, דהיינו שיוליד בן משרה, ואמר לו הקב"ה אברם אינו מוליד ביחוס, אברהם מוליד. וכ"כ בקיצור נמרץ השפתי חכמים (אות ז).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il