הלכות ומנהגים

נשמה ביהודי

  • י"א כסלו התשע"ט
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
על בסיס מה בוחר הקדוש ברוך הוא לשים נשמה ביהודי? הרי שיגיעו הגויים למעלה וגם אם שמרו 7 מצוות בני נוח והגיעו לגן עדן הדעת באה להגיד האם הם לא ישאלו למה להם לא ניתנה ההזדמנות להיות יהודי ולהיות במקום יותר גבוה בגן עדן?? בהזדמנות זאת אומר תודה לקדוש ברוך ה' שברא אותי יהודי ועוד יותר תודה שהבעיר בי את ניצוץ האמונה ובעז"ה שיבעיר את הניצוץ הזה בכל יהודי ויהודי.

תודה מראש

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

לגויים טובים וצדיקים יש חלק לעולם הבא, והם לא ירגישו חסרים בחלקם, שהרי יקבלו לפי דרגתם (דמה בנפשך אדם קטן עם כוס קטנה, ואדם גדול עם כוס גדולה. שניהם מרוצים מתכולת הכוס שתואמת את מימדיהם).

אלוקים רצה לברוא עולם גדול, המבטא את גדלותו. מסיבה זו יש לנו יקום אדיר בגודלו המבטא את אינסופיותו של הבורא, ולא יקום זעיר. אלוקים נותן את טובו בדרגות של נתינה, ולכן יש גם בעולם הזה דרגות של ישויות המסוגלות לקבל את טובתו לפי יכולתם: דומם, צומח, חי, מדבר.

ה' ברא את העולם בצורה של ממלכה, שיש בה אזרחים ונתינים, איכרים וחקלאים, שרים ובני מלך. וכמו בכל ממלכה, יש יותר אזרחים מאשר שרים ובני מלך, וחובת השר גדולה משל זו של האיכר. כך אמר ה' בתורה: "ואתם תהיו ממלכת כוהנים וגוי קדוש".

כמו כן ככל שיש יותר גויים בעולם, כך חשיבותם של היהודים יותר מודגשת - דווקא בשל מיעוטם מודגשת נדירותם וחשיבותם בעולם: "לא מרבכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים" (דברים ז, ז).

אומות העולם נוטלות חלק בממלכה האלוקית כיציריו, וגם בהם מתבטא רצונו. להבדיל, יש לנו עולם גדול מאוד עם מגוון אדיר של בעלי חיים, המבטא את חוכמתו של בורא עולם. 

אמרו חז"ל ש"חביב אדם שנברא בצלם" - פירוש הדבר שאלוקים אוהב את כל בני האדם בעצם, אך עם זאת כמובן שייתן מאהבתו יותר למי שנדרשו לתפקיד חשוב יותר בקיום הבריאה ומתאמצים להשיג קרבתו באמצעות קיום התורה והמצוות (התורה והמצוות מדמים את מעשי האדם אל הבורא יתברך, ומתוך דמיון זה זוכה הנשמה להתקרב ליוצרה). אין כאן אפליה, שכן גודל הקרבה לה' תלויה באופן ישיר בגודל קיום המצוות המקרבות לה' יתברך. מי שעושה יותר - זוכה ליותר קרבה.

מסיבה זו, כל גוי בעולם יכול לבחור להתגייר מרצונו (לקבל על עצמו עול תורה ומצוות בטבילה), ואז יהיה ליהודי לכל דבר ועניין.

מכל מקום, אין הדבר אומר שהגויים שנואים חלילה, שכן גם גוי יכול להיות טוב ואהוב לפני המקום. ראה במאמרי "האם אלוקים לא אוהב גויים?"

https://www.hidabroot.org/article/193604

עוד כדאי לזכור שכל גוי יכול לבחור להתגייר, אם רק יחפש אחר קרבת ה'. מעשיהם מעידים על רצונם - שהרי מתרשלים אפילו בשבע מצוות בני נח שהוטלו עליהם! ראה עוד במאמרי: "האם זו אפליה שהגויים לא זכו לקבל תורה?"

https://www.hidabroot.org/article/226414

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהודינשמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה