שבת

הדלקת נרות שבת כשמתארחים אצל ההורים

  • י"ג כסלו התשע"ט
אא

שאלה

אם אני מתארחת שבת אצל חמותי האם אני יכולה לברך בהדלקת נרות או יש לחשוש מברכה לבטלה? והאם אותו הדין שאני מתארחת בבית הורי? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אם יש לך חדר מיוחד שאין אחרים משתמשים בו כשאת מתארחת - למנהג הספרדים את צריכה להדליק באותו חדר ולברך על הדלקה זו, ולדאוג שהנרות יהיו דלוקים עד שאת הולכת לישון. ואם את מברכת על נרות שאת מדליקה ליד בעלת הבית יש בזה חשש ברכה לבטלה. אולם למנהג האשכנזים את יכולה להדליק עם ברכה כרגיל ליד בעלת הבית.

מקורות: מנהג הספרדים הוא על פי המבואר בשלחן ערוך (סימן רסג סעיף ח) ב' או ג' בעלי בתים אוכלים במקום אחד יש אומרים שכל אחד מברך על מנורה שלו, ויש מגמגם בדבר, ונכון ליזהר בספק ברכות ולא יברך אלא אחד. ועל פי זה כתב בספר אור לציון חלק ב' (פרק יח תשובה ו) שאישה שמתארחת בשבת אצל חמיה או במקום אחר, אם יש לה חדר מיוחד, שאין אחרים משתמשים בו כלל ואפילו לקחת חפצים מהארונות שם וכדומה, תדליק באותו חדר ותברך על הדלקה זו. ואם מדליקה באותו מקום שמדליקה בעלת הבית אין לה לברך, שכיון שיש בזה מחלוקת, ספק ברכות להקל. וכ"כ בחזון עובדיה שבת חלק א' (עמוד קצד) שמי ששובת יחד עם אשתו אצל הוריו, ויש להם חדר מיוחד לשינה, תדליק החמות בחדר האוכל בברכה, וכלתה תדליק בברכה בחדרה, וצריכה לתת הרבה שמן בנר שיעור שיספיק להדליק עד עת השינה. ע"ש. אולם הרמ"א שם כתב, אבל אנו אין נוהגין כן, וכתב המשנה ברורה (ס"ק לז) אלא כדעה הראשונה.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נרות שבתהדלקת נרות שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה