אמונה

אין עוד מלבדו

  • כ"ד כסלו התשע"ט
אא

שאלה

נהנתי מהוידיו של אין עוד מלבדו מהרב יגאל כהן https://www.hidabroot.org/video/105837
נשאר לי לשאול:
הקב״ה אכן יכול ומסוגל. והוא שולט. אך מנין לי שהוא אכן יתן? ושמא נגזרה גזירה כלשהיא? איך אפשר לחיות ברוגע ולהיות בטוחים ששום דבר רע לא יקרה?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

נאמר בפסוק: "הבוטח בה' חסד יסובבנו" (תהילים פרק לב). מידת הביטחון והאמונה בה' היא זכות גדולה שיכולה להגן על היהודי מייסורים.

אולם צריך לדעת שמידת הביטחון היסודית היא להאמין שהכול לטובה. כפי שאמר רבי עקיבא כאשר חמורו ותרנגולו נאבדו: "כל מה שעושה ה' הוא לטובה".

עלינו רק לבטוח בו. ולהאמין בו יתברך שהוא עושה הכל לטובה. ממש כמו ילד בן שנה שחייב לבטוח באביו ובאמו שיודעים מה טוב עבורו - אפילו כאשר כואב לו שהוא צריך לקבל זריקה מרופא, ולא יודע למה, או כשהוא נאלץ לוותר על חפץ שהוא רוצה להכניס לפיו, ולא מבין מדוע. הוא גם לא יכול להבין, אך הוא יודע שאביו ואמו אוהבים אותו - כי הם אלה שדואגים לו ומטיבים איתו.

כותב החזון איש:

"טעות נושנת נתאזרחה בלב רבים במושג 'בטחון'... נסתובבה במושג (של) חובה להאמין, בכל המקרה שפוגש האדם… ויש לפניו שני דרכים בעתיד, אחת טובה ולא השניה, כי בטח יהיה הטוב. ואם מסתפק וחושש על היפוך הטוב הוא מחוסר 'בטחון'. ואין הוראה זו ב'בטחון' נכונה, שכל שלא נתברר בנבואה, אין העתיד מוכרע. כי מי יודע משפטי ה' וגמולותיו יתברך? אבל ענין ה'בטחון' (באמת)… לזכור שאין המקרה אדוניה (שליט) לנו, ושאין מעצור לה' מלהושיעו… ולהשרות בקרבו (של האדם) את האמת הידועה כי אין כאן… מקרה, רק הכל מאתו יתברך בין לטוב ובין למוטב (לרע)".

מידת הביטחון שנדרשת מכל יהודי - היא להאמין ולבטוח שיש בכח ה' להושיעו, אך לא בהכרח להאמין ולבטוח שה' יושיעו בוודאי - כי אין נביא בדורנו שיגלה לנו מה ה' החליט עבור תיקון נשמתנו. 

הביטחון והאמונה האמתיים הם לדעת שכל צער וייסורים שמגיעים לאדם בעולם הזה אינם נעשים לחינם ואינם נעשים במקרה, הכול נעשה לטובת ותיקון הנשמה, אף הייסורים הקטנים ביותר (ערכין דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

לכן צריך לקבל את הייסורים באהבה, או לפחות בהכנעה והסכמה.

מידת הביטחון היא האמונה ביכולת והצדק האלוקי בכל מצב. רק בעולם הבא נבין כיצד היו הייסורים לטובתנו (פסחים דף נ, א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב".

הביטחון בה' - הוא הביטחון בטובו של ה'. מי שבוטח בטובו של ה' איננו מפחד, כי יודע שהכול נעשה לטובתו והצלחתו.

בנוסף, אמרו חז"ל: תפילה תשובה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה. לכן כדי לשנות את מצבנו הגשמי ולשבר גזירות צריך להרבות בתפילות וצדקה ומעשים טובים.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ביטחוןאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה