חברה והשקפה
לרב אהרון לוי בנושא הניסיון
- י"א טבת התשע"ט
שאלה
לרב לוי שלום רב
צפיתי בהרצאתך בנושא רצון לקבל והשפעה
אמרת שהמשפיע אינו דוחה את הניסיונות אלה אף מבקש אותם
שאלתי היא אם כך מדוע אומרים בבוקר לאחר ברכות השחר "ואל תביאני לידי חטא ולא לידי עון ולא לידי נסיון"
האם המשפיע כאן מבקש לדחות את הנסיון?
בכבוד רב מאוד
אריה ונונו
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
יש שני סוגי נסיונות: נסיונות שיכולים להרים, ונסיונות שיכולים להפיל.
הצדיק רוצה לקבל נסיונות מרוממים בעבודת השם (כגון: הזדמנות לקיים מצוות שיגיעו לידו, הצעות לגמילות חסדים, בקשות של כיבוד הורים, מאמץ והשקעה מיוחדת בלימוד התורה ועבודת התפילה וכדו'), אך איננו מבקש נסיונות שעלולים להכשילו ולהפילו (כגון: נסיונות של עריות, שכן רע, לשון הרע וכדו').
בתפילה זו אנו מבקשים להיפתר מהנסיונות שעלולים להזיק ולהפיל לבאר תחתית, אך לא מהנסיונות החיוביים שמקדמים ומעלים אותנו ברוחניות.
כמובן שבסופו של דבר הקב"ה מזמן לאדם את מה שראוי לו, והטוב ביותר לתיקון נשמתו, ועם זאת צריך מלכתחילה לבקש שלום על נפשנו. ויש בתפילה זו זכות לשמירה וסיעתא דשמיא להינצל מנפילות.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il