שאל את הרב - כללי

שאלה במסכת מכות

  • י"ב טבת התשע"ט
אא

שאלה

במשנה במסכת מכות (דף ג עמוד א) כתוב על עדים שרצו להזים אדם בחוב שהוא לעשר שנים לחוב שהוא לשלשים יום, ואמרו שאומדים כמה אדם רוצה ליתן ויהיה בידו הכסף בין נותנן מכאן ועד שלשים בין נותנן מכאן ועד עשר שנים. לא ברור לי איך אפשר לאמוד הלוואה, שכן אי אפשר לקחת רבית. והעדים רצו להפסידו הזמן של החזרת ההלואה, איך אומדים את ההפרש זמנים הזה אם הסכום הוא אותו סכום?
תודה

תשובה

שלום רב,

בפשטות כוונת המשנה היא כמו שכתב הבית יוסף יורה דעה (סוף סימן קס, ד"ה המעכב) שאף על פי שבמציאות הלווה לא היה משלם למלווה עוד כסף כדי להאריך לו את זמן הפירעון משום איסור רבית, מכל מקום עדיין ברור שיש ערך ממוני לזכות זו, ואילו רצה הלווה ללוות אלף זוז מגוי (שאין איסור ללוות ממנו ברבית) למשך עשר שנים לא היה מלווה לו אלא תמורת סכום מסוים של רבית, וסכום זה הוא הערך הממוני שהיו העדים גורמים ללווה להפסיד על ידי עדותם שעליו לפרוע את החוב עד שלושים יום. 

עוד תירוץ נמצא במשנה למלך (הלכות מלוה ולוה פרק ז הלכה יא) דיש לומר דמה שמשלמים העדים הוא מה שהיה נותן המלווה ללווה אם היתה ההלוואה לעשר שנים כדי ליפרע לשלושים יום, וזה מותר גמור. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה