מדוע אסור בשבת מלאכות שאינם עבודה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רציתי להתייחס לשרשרת הוראות שמתחילה מה` דרך חכמים וסייגים למיניהם, מאבד מכוונתו המקורית וגורם סבל כבד ליהודי מקיום המצוות. הוראות ה`: ביום השביעי לא תעבדו כל מלאכה. "עבודה" לא תעשו. חכמים: למרות שמילה עבודה זה - "עבודה" - משהו גדול, קשה, רציני, לוקח זמן עם הרבה עמל וחוסר מנוחה, נאסר גם להדליק ולכבות אש - גם כשזה לא לצורך עבודה, אלא סתום להתחמם או ... המקרה: יהודי שומר שבת עשה קידוש. אז במשב רוח מזדמן נפל הנר הדולק ליד הוילונות שהתחילו להעלות באש. כל המשפחה יושבים ליד השולחן ויש מספיק זמן להוציא את כולם מהבית, ככה שאין שום פיקוח נפש. האם מותר לו לכבות את השריפה? לא! אלוהים אמר "מלאכה" - הבית וכל ממונך ישרף, אתה וילדיך יהיו עניים בשנים הקרובות וכל זה בגלל שאין לך שום זכות לשיקול דעת - החכמים הם החכמים והם בעלי הדעת והם עשו את העבודה בשבילך, על הצד הכי לא מתחשב שאפשר. האם לזה התכוון ה` כשאמר "לא תעשו מלאכה" או שמא 70 פנים לתורה ויהודי פשוט שרוצה לשמור תרי"ג מצוות הוא שעיר לעזאזל. לחכמים ניתנה האפשרות לעשות סייג - רק להחמיר באיסורים ולא להקל, אז הם לא התביישו להשתמש בזכותם ולהפוך הרבה מצוות שהיו אמורות להיות מהנות (גם בעולם הזה) - למשל שבת שבו אפילו לקסוס ציפורניים אסור, כי זה "מלאכה". השאלה: היתכן? תודה.

תשובה

שלום

מאיפה לך שפרוש המילה עבודה- זה מעשה תוך קושי ועמל ויזע כבד? עבודה - זה מלאכה שנעשית לשם תכלית והשגה של מטרה- מה שנקרא בלשון התלמוד מלאכת מחשבת אסרה תורה. אתה נמצא עדיין בשלב מאד שטחי בהבנת משמעות השבת ואיסור המלאכה שבה, על פי אותם דרכי לימוד שחז"ל קיבלו ממשה רבינו נלמד שהאיסור בשבת זה לא התאמצות פיזית.

אלא פעולה ברובד הרבה יותר עמוק שנקראת מלאכה. העולם עצמו נברא בשלושים ותשע סוגי מלאכות . ואותם מלאכות סותרות את המושג וינפש הנדרש בשבת. בשבת אנחנו צריכים להיות במצב של מעין עולם הבא.

זאת אומרת עולם מתוקן שלא נזקק למלאכות כדי ליצור אותו ואת צרכינו בו. כאשר זה קיים באיזה פעולה כל שהיא בדימוי לוגי כגון הדלקת אור יוצרת מעגל חשמלי ועוד דברים שנכללים ביסוד מלאכה כלשהיא נאסרה הפעולה.

בכל אופן אתה שואל שאלות יפות וטובות ומוצדקות להבנתך. זה רק סיבה נוספות לתפוס יוזמה ולהתחיל ללמוד לעומק את הנושאים הללו. אין שום סיבה שתחשוב שאתה אדם יותר חכם או נאור מהרמב"ם או הגאון מוילנא שגם הם ודאי חשבו על שאלותיך רק כנראה גם ידעו את התשובה להם דבר שאתה עדיין לא יודע..


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה