חברה והשקפה
"אנכי ה’..."/"לא יהיה לך..."
- י"ט שבט התשע"ט
שאלה
שלום כבוד הרב,
כתוב בעלון ההידברות בדבר תורה של הרב זמיר כהן:
"אמנם המתבונן בשתי המצוות הראשונות מגלה שהן שורשי כל תרי"ג המצוות. הראשונה "אנכי ה'..." היא שורש כל מצוות העשה שבתורה, שהרי אני ה' ועל הנברא לציית לכל ציוויי
בוראו, והשנייה "ֹלא יִהְיֶה לְך אֱלהִים אֲחֵרִים על
פָנָי" היא שורש כל מצוות ה"לא תעשה", שהרי אין לך לתת העדפה לשום עניין או תאווה המנוגדים לרצון ה'.
נמצא שכל ישראל שמעו ישירות מפי הגבורה את יסודות כל התורה כולה לפני שחזרו למדרגתם הרגילה.
ואחר כך שמעו את כל פרטי המצוות מפי משה רבנו ע"ה כפי שנצטווה בסיני במרוצת ארבעים הימים ששהה בו. "
השאלה שלי היא:
אני לא מבין למה אנחנו לא מסיקים את "לא תעשה" מ "אנכי ה'..." כי אם אנחנו מצ''תים לכל צווי בוראנו, אנחנו עושים מה שהוא רוצה שאנחנו עושים וגם אנחנו לא עושים מה שהוא
לא רוצה שאנחנו עושים, כלומר את "עשה" ואת "לא תעשה" ?
ואז, למה שמענו גם "לא יהיה לך..." מפי הגבורה ?
אפשר להסביר לי ?
שבת שלום
בברכה,
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
שאלה יפה. אך יש הבדל בין לא תעשה - שהוא בעצם "שב ואל תעשה" (אמרו חכמי המוסר שאדם יפנה את העצלנות שלו כלפי היצר הרע ועבירות). זאת לעומת מצוות "עשה" כמו תפילין ומזוזה שהיא בגדר "קום עשה" ודורשת חיזוק מיוחד ואמירה מיוחדת בפני עצמה.
רצה ה' שלא נרפה ידינו, ולכן השתמש בשתי הלשונות - עשה ולא תעשה, כהקדמה לכל מצוותיו יתברך.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il