חברה והשקפה
לימדי משחק
- י"ט שבט התשע"ט
שאלה
לכבוד הרב בנימין שמואלי!!!!!
רציתי לדעת בלימודי המשחק שלי אנחנו לומדות כרגע סיפורי חז"ל עם דמויות נשיות כדי לתת לנו מקור טוב ורוחני להתעסק איתו -לבנות דמות,להבין סוגי דמויות,לנתח אותם
ובמקום שיתנו לנו סתם סיפורים נותנים לנו סיפורי חז"ל שנתעסק בדברים טובים
השאלה שלי :לי זה מרגיש לא נח ולא נכון להתעסק עם דמויות שאנחנו "חמורים" לידים כמו שכתוב אם ראשונים כבני אדם אנחנו כחמורים
אז מי אני הקטנה שתיקח דמות תנכ"ית ותנבור ברצונות שלה ובדברים שלה ותחליט מה קורה שם ולקחת השראה מהדמות הזו מהקווים שבנינו לדמותה ולתת לזה חוזק משחקי כלומר לייצר מזה משהו שנכנס ישר לראש למי שרואה את זה
ומי אמר שאנחנו לא נטעה (בחיריק)ונטעה(בפתח)את עצמינו ואת האחרים?
האם מותר וראוי לעסוק בגילום דמויות ככה?
אשמח לתשובה מהירה
תודה רבה
תשובה
שלום וברכה
אין ספק שאין זה ראוי לקחת ראשונים כמלאכים ולהפוך אותם לדמויות שאנו יוצקים לתוכם מחשבות ורעיונות שרחוקים מהם כרחוק מזרח ממערב.
דמויות הקדושות שבתנ"ך כדוגמת האיהמות הקדושות הינן למעלה מהשגתינו וכאשר אנו מאנישים אותם בצורה של הבנה לפי השכל שלנו אנו מורידים מערכם ומזלזלים במעלתם ועל כן יש להתרחק מאוד מזה
גם הגישה שלנו איליהם וכל שכן אלו שרואות את המחזה משנות את הגישה שלהן לדמויות ההוד של אבותינו ואימהותינו, לפני המחזה מדובר ברחל אמנו נשמה קדושה וטהרה שאין לנו מושג ואחרי ההצגה מדובר באשה כמוני שהיא מלאה בתאוות או מידות מגונות או אפילו טובות אבל היא הופכת להיות דומה לאדם מן השורה ומאבדים את כל הרגישות לדמויות קדושות אלו.
גם הדמויות שבגמרא ובמדרשים אינן אנשים כערכינו ואין לנו לצקת בהם את דמותינו. נעשה קל וחומר ממה שמובא בגמרא סנבדרין על רב אשי שדיבר בזיזלול על מנשה מלך ישראל ומנשה הוכיחו על כך שאין לו זכות לדבר ככה עליו. אם רב אשי מסדר הגמרא אין לו זכות לדבר על מנשה שמוזכר בתנ"ך כרשע, על אחת כמה וכמה שאנו נסלק את עצמינו מהפיכת דמויות שבגמרא ובמדרש וכדו' לאנשים פשוטים כערכינו. על כן בוודאי ראוי לגלם דמויות מספרי מעשיות בני דורינו ולא על דמויות הוד שהם כמלאכים.
בהצלחה בלימודים,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il