שאור שבעיסה מעכב מה זה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מפעם לפעם אני שומע או קורא ונתקל בביטוי "שאור שבעיסה מעכב", מה פירוש?

תשובה

שלום

יואב מקור הדברים זה בגמרא מסכת ברכות (דף י"ז.) וזה לשון הגמרא: אלכסנדרי (אחד מהחכמים בזמן הגמרא) בתר דמצלי (מתפלל שמונה עשרה) אמר הכי רבון העולמים גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך ומי מעכב שאור שבעיסה ושעבוד מלכויות יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם .

רש"י מפרש מהו אותו שאור שבעיסה שמעכב בידינו וגורם לנו לחטא זהו היצר הרע שמעורב בכל תהליך או מעשה בחיינו, כמו שהעיסה צריכה שאור (שזה שמרים טבעיים) כדי לתפוח ולגדול, כך אנו לולא היצר הרע היינו שקטים ועושים את המצוות אבל היצר הרע מתפיח אותנו ומכניס חוסר מנוחה עד שגורם לנו לחטא .

המהרש"א בחידושי אגדות מסביר עומק נוסף- הדרך הראויה לאדם בעבודת המידות זה הדרך האמצעית , המאוזנת, לא להיות קמצן אבל גם לא פזרן , לא קפדן אבל גם לא ותרן אלא הכל במידה ומחושב כפי שראוי לנהוג בכל מצב ומצב, אבל היצר הרע פועל בנו כמו השאור בעיסה וסוחב אותנו לקיצוניות , כמו שבעיסה השאור מתפיח אותה ומגדיל את העיסה ככה במידות שלנו כל מידה היצר מגדיל ומקצין אותה.

ועל זה התפלל אותו חכם ריבונו של עולם אתה יודע שבאמת עומק רצוננו זה דבר אחד בלבד- לעשות רצונך- וזה אנחנו – אלא היצר הרע שנמצא בתוכנו והמלכויות הרשעות שנמצאות מסביבנו גורמים לנו לחוסר איזון ושלווה וממילא לחטא.

תקל מעלינו את שתי הניסיונות הללו ונחזור לעבוד אותך בלבב שלם. התפילה להינצל מיצר הרע למען עבודת השם זה דבר חשוב מאד, הרי הגמרא מעידה שאם הקב"ה לא עוזר ומסייע לאדם להישמר מחטא אין ביכולת האדם לבדו להינצל מחטא, נמצא שהתפילה על זה היא השתדלות שאדם מחויב לעשות כדי להישמר מהחטא ולקיים את המצוות בצורה שלמה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה