חברה והשקפה
למה סדר המכות בפרק ק"ה בתהילים שונה מזה שבתורה?
- כ"ו שבט התשע"ט
שאלה
למה הפרק קה בתהילים מזכירים קודם את מכת חושך במצרים ואז מפרטים את המכות לפי סדר?
תשובה
שלום וברכה,
המלבי"ם מתייחס לשאלה זו, לאחר חילוק המכות לשלושה סדרים, ומבאר שמכת חושך מבטאת את המכה האחרונה שנעשתה עדיין לשם אות בזמן של קשיות לב - "ולא מרו את דברו" - כי אחריו התרכך לב פרעה במכת בכורות. לכן התחיל המשורר בתיאור מכת החושך המבטאת את כל המכות שנועדו לאותות לשבר את לבו הקשה של פרעה:
מלבי"ם: "שלח חשך ויחשך", החשך היה המכה האחרונה וסיום השלשה סדרים, שכבר בארתי בפי' התורה שבאו המכות בשלשה סדרים, דצ"ך עד"ש באח"ב, להורות על שלשה ענינים. ובסוף כל סדר באה מכה אחת בלא התראה בתחלה, שהם כנים שחין חשך שהיה סיום הסדר ודרך עונש כמ"ש בסי' ע"ח, והיה חשך המכה האחרונה וסיום הסדרים, כי במכת בכורות לא הקשה עוד את לבו ושלחם, ושיעור הכתובים "ששם בם דברי אתותיו ומופתים עד ששלח חשך ויחשיך", שעד חשך ועד בכלל היו אותותיו ומופתיו, כמ"ש כי אני הכבדתי את לבו למען שיתי אותותי אלה בקרבו, והאותות האלה כולם באו "ולא מרו את דברו". מעתה מתחיל לחשב המכות שבאו עד מכת חשך: "
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il