חיוב נטילת ידיים מנטלה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני יודעת שישנם כמה דברים שמחייבים נטילת ידיים.מהם כל הדברים ועל מה מהם חייב נטילת ידיים מנטלה ומה לא והאם צריך לברך על נטילת ידיים או לא?

תשובה

שלום תמי

ובכן, אלו הדברים הצריכים נטילה במים כפי המבואר בשולחן ערוך (אורח חיים סימן ד סעיף יח) ובקיצור שולחן ערוך (סי` ב) א. הקם מהמיטה. ב. היוצא מבית הכסא [אף אם לא יצא לצרכיו]. ג. וכן היוצא מבית המרחץ. ד. הנוטל ציפורניו. ה. המגלח שערותיו, ו. החולץ מנעליו. ז. הנוגע ברגליו. ח. החופף ראשו. ט. היוצא מבית הקברות, והנוגע במת, והמלוה את המת, או שנכנס באהל המת. י.

הנוגע בכינה, ומי שמפליא כליו [ובודק אותם מכינים] ומנקה אותן, אפילו לא נגע בכינה. יא. המשמש מיטתו. יב. הנוגע בגופו בידו במקומות המכוסים. יג. וכמובן, נטילת ידים לפני אכילת פת. ואלו הצריכים ליטול שלש פעמים הקם מהמטה, והיוצא מבית הקברות, וכן בתשמיש המטה.

ביציאה מבית הכסא נחלקו הדעות אם צריך שלש פעמים או שדי בפעם אחת, אולם העידו שהמנהג הוא ליטול שלש פעמים. בנטילת ידים לאכילה צריך ליטול דוקא מכלי, בנטילת ידים שחרית ג"כ צריך להקפיד ליטול מכלי. היוצא מבית הכסא רוב הדעות שאין צורך בכלי, אולם יש אומרים (אליה רבה בשם הרמ"א) שגם היוצא מבית הכסא יקפיד ליטול מכלי. שלום רב - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה