איזה ערך למעשי האדם אם הכל נקבע כבר?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.. ידוע שאדם צריך להאמין שהכל מאיתו יתברך וגם לכאורה הבחירה החופשית שיש לו הקב"ה כבר יודע מה יבחר.. אזי.. איזה ערך יש לאדם אם כבר הכל נקבע לו ?? זאת אומרת שאם הכל מאיתו יתברך-אז האדם לא יתאמץ למצוא בת זוג ורק יחכה שהקב"ה יזמן לו..?? ואם האדם רוצה כ"כ עכשיו ומרגיש מוכן לקבל ובד בבד להעניק מעצמו - אזי יגיד נחכה לקב"ה שיביא ??

תשובה

שלום רב

בענין הפרטי שנקטת כדוגמא, כחיפוש זיווג, וכן הוא בשאר הפרטים כהשתדלות אחר פרנסה, הרי שאף שנגזר לנו המציאות מ"מ מה שאנו עושים השתדלות הוא כי כך הוא רצון הבורא, שנעשה השתדלות על ענינים אלה, והוא בכלל המצוות, שמכיוון שרצה הקב"ה לזכות את ישראל ולתת להם שכר טוב בעולם הבא,

לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, אף שברור הדבר שאין להקב"ה מכך כל תועלת, וככתוב אם צדקת מה תתן לו, ומן הטעם הזה ציוותה התורה להשתדל במציאת הזיווג כמצוה שנקבל שכר על כל השתדלות בכיוון הזה. אף שהקב"ה יודע מראש את כל העתיד, אין הדבר מחייב שאנו נבחר לעצמנו כפי הידוע לו, ואף שהדבר נראה לכאו` כסתירה, [ידיעה או בחירה?],

מ"מ כבר ביאר הרמב"ם וגדולי הראשונים, שמושג הידיעה כפי שהוא מקובלת אצלינו [ידיעה מראש את העתיד] אכן סותרת את מושג הבחירה, אולם `ידיעת הקב"ה` אינו מושג אנושי כלל ואין אנו יודעים כלל מהות ידיעה זאת, ולכן אי אפשר להקשות סתירה ממושג `בחירה` אנושית למושג `ידיעה` לא אנושית, וכדברי הרמב"ם כתוב גם בזוהר הק`.

ולפי זה כשהאדם לא עושה כפי רצון הבורא ממנו, ובוחר בדבר שהוא הפוך מהכתוב בתורה ומצוות, אכן יכול לקלקל לעצמו, ללא שיוכל לתלות את התוצאה הסופית בידיעה המוקדמת של הקב"ה לכל מה שיהיה. אקוה שהדברים ברורים, ואם לא, אפשר ללבן את זה פעם נוספת, ולהוסיף בזה פנים נוספים -

מנשה ישראל.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה