חגים ומועדי השנה
שכח לומר יעלה ויבוא בברכת המזון של יום טוב, מה דינו?
- כ"ג אדר א' התשע"ט
שאלה
לרב שלום, אם ביום טוב, ברכתי ברכת המזון ושכחתי להגיד יעלה ויבוא, לחזור ולברך מחדש או לא?
תודה
תשובה
שלום רב,
מי ששכח לומר יעלה ויבוא בברכת המזון של יום טוב, אם נזכר אחרי שאמר ברוך אתה (של ברכת בונה ברחמיו ירושלים) יחזור לומר יעלה ויבוא. ואם אמר ברוך אתה ה' - יסיים למדני חקיך, ויחזור לומר יעלה ויבוא. ואם נזכר אחרי שסיים בונה ברחמיו ירושלים אמן - יאמר: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר נתן ימים טובים לעמו ישראל לששון ולשמחה את יום חג פלוני הזה, ברוך אתה ה' מקדש ישראל והזמנים. ואם התחיל לומר ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם (של ברכת הטוב והמטיב) ימשיך ויאמר: אשר נתן ימים טובים וכו'. ואם שכח יעלה ויבוא בברכת המזון של ראש השנה, דינו ככל האמור לעיל, רק הנוסח הוא: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שנתן ימים טובים לעמו ישראל את יום הזכרון הזה, ברוך אתה ה' מקדש ישראל ויום הזכרון(ראה שלחן ערוך סימן קפח סעיף ו ומשנה ברורה שם).
ברכת המזון (ראה שלחן ערוך ומשנה ברורה שם), אמנם בראש השנה אין לחזור (ראה משנה ברורה ס"ק יט, קיצור שלחן ערוך סימן מד סעיף יד, שו"ת תשובות והנהגות חלק ב' סימן רסט, ופסקי תשובות שם אות י), אולם לפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל אין לחזור כלל, חוץ מליל ראשון של פסח וליל ראשון של סוכות (חזון עובדיה יום טוב עמודים שח-שט).
ואם נזכר רק אחרי שהתחיל לומר הא-ל אבינו וכו' - לפי מנהג האשכנזים יש לחזור לראשרבי עקיבא איגר סימן א. וכ"כ בחזון עובדיה שם).
ואישה שנזכרה שלא אמרה יעלה ויבוא ביום טוב אחרי שהתחילה הא-ל אבינו וכו' - גם למנהג האשכנזים אין לה לחזור כלל חוץ מאשר בליל ראשון של פסח (שו"ת שבט הלוי חלק ד' סימן יח, שו"ת באר משה חלק ג' סימן לח אות ט, וספר אשרי האיש חלק ג' פרק ב סעיף יג, על פי שו"תבברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il