תורה ומדע
ארכיאולוגיה תנכית חלק ב
- י"ט אדר ב' התשע"ט
שאלה
כבוד הגאון הרב זמיר כהן שליט"א
בספר ארכיאולוגיה תנכית חלק ב' כתבתם שמצאו את המזבח בהר עיבל
אולם במשנה ובגמרא בסוטה כתוב שפירקו אח"כ את המזבח וכן ברש"י על בסוטה וגם ברש"י בנביא יהושע שפירקו והלכו לגלגל ואם כן איך יכול להיות שנשאר המזבח בשלמותו [גם אם נגיד שפירקו רק חלק]
וכן כתבתם שיש דעות שארון הברית היה איפה שהחדר למעלה בקבר דוד המלך וזה גם קשה כי כתוב שדוד אומר שהארון נמצא בתוך היריעה וכתוב בכל המקומות שהארון היה באוהל אז לא יכול להיות שזה היה בתוך הבנין שם
תודה רבה כבוד הרב
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
עיין כאן:
https://www.hidabroot.org/article/3422
בתולילאת-אל-עסול, כפר כלכוליתי המתוארך לאלף הרביעי לפנה''ס, נמצאו קירות מטויחים ועליהם ציורי קיר מרהיבים. בספר יהושוע [ח' ל''ב] נזכרת כתיבת 'משנה תורת משה' על האבנים ורש''י [שם] מציין: ''לאחר מעשה זה קפלו הסיד מעליהם והביאום הגלגל''. בעונת החפירה הרביעית בהר עיבל, נמצאו כארבעים ברים קטנים של טיח עבה מאוד אשר נגנזו בבור קטן בתחתית המזבח. הגניזה מעידה כי חתיכות הטיח היוו במקור 'תשמיש קדושה'. בשעת כתיבת הדברים המחקר בחתיכות הטיח טרם הסתיים.
הארון יכול להיות באוהל קטן בתוך בניין.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il