חברה והשקפה
איך נכון עפ"י התורה לחשוב פחות
- ו' ניסן התשע"ט
שאלה
שלום הרב מה שלומך?
רציתי לדעת איך נכון עפ"י התורה לחשוב פחות. יש לי תכונה שאני צריכה את הכל לעשות נכון ומדוייק. זה נהיה קצת קשה לגבי היבטים שונים. כלומר קשה לחיות עם תכונה זו. בפסיכולוגיה יש שמות רבים, אבל אני מאמינה שבדרך של תורה, יראת שמים ובריאות ניתן להגיע חזרה לדרך האמצע דרך הרמה"ם. אשמח לעצה איך..
תודה מראש
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
מומלץ שתראי בקטע הבא של הרב אייל אונגר - איך יוצאים מהדיכאון?:
https://www.hidabroot.org/video/212471
הפתרון איננו להדחיק את המחשבות הטורדניות וגם לא להלחם בהן - אלא פשוט מאוד - לזלזל בהן. עליך להתעלם מהן כאילו דיבר אליך ילד קטן וזר, או כאילו שמעת כלב נובח בחצר. ודאי לא תתווכחי עם ילד קטן, ולא תנבח בחזרה אל כלב בחצר, אלא תתעלמי משטויות והבלים. אם תתייחסי למחשבות הללו ברצינות, תעני כן או לא - רק תגרמי בכך לכלב לנבוח יותר חזק. כמו פצע שמגרד, והגירוד מחריף את הפצע.
הפתרון אינו להלחם במחשבות הטורדניות, לא לנהל איתן דו-שיח, אלא פשוט מאוד להתעלם ברוגע ושלווה, יגידו מה שיגידו, יחשבו מה שיחשבו - אל תתייחסי. לתת להן לחלוף בראשך כרצונן - מבלי להשיב ל'נביחות'.
כל זאת תלוי כמובן ברמה של הבעיה. אמרו חז"ל שהקב"ה נתן רשות לרופא לרפא. בעיות קלות ניתן לרפא בעצמנו על ידי הדרכה נכונה.
עם זאת כתבת נכון, שהדרך הנכונה היא לא לדקדק, עד שחוזרים לדרך האמצע.
פעם הופנתה שאלה אל הסטייפלר (-הרב יעקב ישראל קניבסקי זצ"ל) לגבי בחור שנהג להאריך בקריאת שמע, והיה חוזר עליה שוב ושוב באובססיביות מפני חששו שמא טעה במילים. הסטייפלר הורה לו לקרוא בסידור רק פעם אחת מבלי לחזור, גם אם נדמה לו שלא דייק. והוסיף שאין למסור סיבות והסברים נוספים לפסיקה זו, כדי שלא יתעורר הבחור להתווכח ולשוב לספקותיו.
ובהרחבה:
https://www.hidabroot.org/article/223724
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il