האם אלוקים משגיח בפרטות עלינו?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, בזמן האחרון(חצי שנה) התחלתי ממש להאמין שיש אלוקים שם למעלה, זה בא לי מתוך הבנה שלא במקרה אנחנו פה, ושחייב להיות מתכנן חכם במיוחד שאחראי על כל היקום המתוחכם הזה, עולות לי הרבה מחשבות על אופיו של האל, האם זה אותו אל כפי שמתואר בתנ"ך או שאולי הוא בעל הנהגה שונה, האם קיימת השגחה פרטית והאם האל מתערב בחיי אדם או לא, ועוד שאלות דומות מסוג זה. אחד הדברים שגורמים לי לחשוב על הנהגתו של האל זה הדבר מהסוג הבא: מדי פעם יוצא לי לשמוע על ניסים שקורים כמו אנשים שניצלים ממוות בשנייה האחרונה, או אנשים שנרפאו ממחלה קשה, ואז הם אומרים: "אני מודה לאלוקים על כל מה שהוא עשה למעני", או משפטים בנוסח דומה, ומה שאני שואל זה האם באמת אלוקים מתערב באופן ישיר? הרי אם אלוקים באמת התערב והציל אנשים מאסונות, אז מדוע הוא מכניס אותם מלכתחילה למצב כזה? מדוע אני אומר את זה, יוצא לי לראות הרבה תכניות על אסונות טבע, ושם מראים איך מפולת אחת הרגה 100,000 איש בכמה דקות, או שטפונות איומים שהרגו גם מאות אלפי אנשים ועוד עשרות אלפי אסונות גרועים אף יותר מדי יום שפוקדים את הכדור, ואני שואל מהי המטרה של אלוקים בזה? אולי הוא פשוט נותן לנו להתמודד לבד? אולי הוא רק צופה בנו? ומהי בעצם הדרך שבה מנהיג האלוקים את העולם?

תשובה

שלום

ובכן, קיימים שני סוגי השגחה בעולם השגחה כללית והשגחה פרטית, כמובן שזה נושא ארוך ואכתוב תמצית את הנקודות העיקריות על פי הרמח"ל לפי פרוש הדעת חיים: השגחה כללית:

1. הקב"ה יודע ומשגיח על כל פרט בכל מין ממיני הנבראים, והוא המהווה ומקיים כל פרט ודואג לצרכיו, ואפילו על הנבראים המושגחים בהשגחה כללית.

2.השגחה כללית נקראת גם השגחה מינית- ומובנה שהקב"ה דן ומשגיח לקיים את המין בכללו, הדיון הוא לפי צרכי המין , שיוכל למלא את תפקידו- שהוא להיות עזר לאדם לעבוד את השם ולגלות כבוד שמים.

 3. הקב"ה דן ומקיים כל פרט של המין לפי צרכי כלל המין (לדוגמא מין הבקר, עופות, וכו`).

 4.כאשר פרט מהמין שייך לאדם מסוים, הדין על קיומו וההשגחה בו הם במסגרת ההשגחה הפרטית על האדם לו הוא שייך , אפילו אם אין בו צורך לקיום המין.

5. בכל אופן הקב"ה אינו דן על הפרט, לדוגמא פרה מסויימת לפי מעשיה אם ואיך מגיע לה , כי אין לה מעשים.

6. כאשר יש עודף של פרטים במין יותר מכפי הצורך לשימוש האדם, החלק העודף יכול להתכלות מהעולם.

7. מדוע בהמה זו מתה איננו יכולים להבין, אבל בכל אופן נקודה זו אינה תופסת מקום בדין שמים על המין בכלליות. השגחה פרטית:

1. מי שעובד את השם מושגח בהשגחה פרטית לפי מעשיו וצורכו האישי בלי קשר למין בכלליות, כי אותו הקב"ה מנהיג בכל פרט בהתאם למעשיו בעבר וכפי צרכי עבודת ה שלו בעתיד.

2.כל שאר בני האדם, וכל שכן הדומם הצומח והחי, מושגחים בהשגחה כללית , כי זכות קיומם היא כפי הצורך שיש בהם לעובדי השם שהם המשרתים ומשמשים להם למסגרת, ובהתאם לצרכי מטרה זו מתקיימים. גם עובדי השם מושגחים במידה מסוימת בהשגחה כללית , כפי השיעור שהם מסייעים לעובדי השם אחרים למלא את תפקידם, וזה נותן להם זכות קיום נוספת. עד כאן דעת תורה בעניינים אלה.

 ומשכך מתקרב מאוד אל השכל פשר אסונות הטבע, כשצונאמי אחת לוקחת אתה רבע מליון בני אדם, מאחר וכל אלה לא זכו להיות מושגחים בהשגחה פרטית, וההשגחה הכללית חייבה את העניין ההוא, מסיבה ידועה או לא ידועה, [שמעתי מאנשים שביקרו באזור ההוא, שהאזור מצד מה שהיו עושים שם, דומה למה שעשו בני אדם בתקופת המבול, ה` ישמור, אבל אני לא נוגע בנקודה הזאת], כי רוב העולם מקבל את חיותו ככלי לשמש את עבודת השם ועובדי השם, ולכן כאשר אומה מאבדת את זכות הקיום לשימוש לכלי זה דינה להיאבד כיון שאינה משרתת את המטרה לשמה נבראה, והיא גורמת לעומס אוכלוסין בעולם, ועוד.

כמובן שאנו כבני אדם אסור לנו להתייחס ולשפוט אף פעם את הזולת דרך משקפיים כאלה וחובה להתייחס לכל אדם ברחמנות , אבל בגדול בהתנהלות ההשגחה האלוקית זו הדרך שבה מתנהלת. ולכן לעיתים רעש אדמה מחריב ישובים שלמים , רעב ממית מליוני אנשים, או מגפה מכלה חצי אירופה, הכל בדקדוק למטרות שלשמם נברא ונוצר העולם.

 ואני מקוה שהדברים הללו יבהירו לך את השגחתו של הקב"ה בעולם הזה, וככל שתזכה ללמוד יותר תורה, ולהתקרה להקב"ה כך תזכה יותר להיכנס להשגחה הפרטית.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה