הלכות ומנהגים
הלכות יחוד בראיון עבודה
- י' אייר התשע"ט
שאלה
בדר"כ בראיון עבודה המראיין מעדיף לסגור את הדלת אך לא הוא לא נועל, ובדר"כ ברגע שדלת סגורה אף אחד לא יכנס
חברה אמרה לי שאין צורך להקפיד על הלכות יחוד בראיון מכיוון שאם חלילה המראיין ירצה לפגוע בי, בטוח הוא ינעל את הדלת ולא ייקח סיכון
האם היא צודקת?
במידה וכן צריך להקפיד אז יש לי כמה מצבים שאשמח לדעת אם צריך להשאיר את הדלת פתוחה ואם כן, האם מספיק חריץ דק או שהדלת צריכה להיות פתוחה לגמרי?:
1. רק אני ומראיין לא דתי
2. רק אני ומראיין דתי
3. שני מראיינים לא דתיים
4. שני מראיינים דתיים
5. מראיין דתי ומראיין לא דתי
6. עם 3 מראיינים הבנתי שמותר וזה לא משנה, האם אני צודקת?
7. בחדר עם קירות שקופים
8. בחדר עם קירות שקופים אך יש טפט גדול לרוחב שמחסה ומסתיר כמעט הכל חוץ מפס למעלה ופס למטה
9. בחדר עם קירות שקופים וטפט עם חורים, יכול להיות בצורת שרטוט או משהו כזה כך שבחלק יש יותר מקום לראות ובחלק לא
תודה מראש
תשובה
שלום רב,
יש מחלוקת בין הפוסקים אם יש איסור יחוד כאשר הדלת סגורה ולא נעולה (פתחי תשובה אבן העזר סימן כב סק"ח).
ולמעשה אם אין סיכוי שבאמת מישהו יכנס פתאום יש להחמיר בזה. והפתרון הוא להשאיר את הדלת פתוחה באופן שהעוברים ושבים יכולים לראות מה קורה בתוך החדר.
ובשעת הדחק אפשר לסמוך על דעות הפוסקים שגם בדלת סגורה ולא נעולה מותר (נטעי גבריאל הלכות יחוד פרק לג סעיף ג בשם מורי הוראות).
1-2. יש בזה איסור יחוד.
3. כנ"ל (רמ"א אבן העזר סימן כב סעיף ה).
4. לפי מנהג הספרדים אסור אלא אם כן אשתו של אחד מהם נמצאת שם (שלחן ערוך שם), ולפי מנהג האשכנזים אם מדובר בשעות היום מותר, אבל בשעות הלילה יש צורך בשלושה אנשים דתיים (רמ"א שם).
5. נחלקו בזה הפוסקים. ואם הדלת סגורה ולא נעולה יש להקל בזה.
6. למנהג הספרדים גם בשלושה מראיינים אסור אלא אם כן אשתו של אחד מהם שם (שלחן ערוך שם). ולמנהג האשכנזים אם הם דתיים מותר אפילו בלילה. ובלא דתיים אסור אפילו ביום (רמ"א שם).
7-8-9. תלוי במציאות אם יכולים לראות מה מתרחש בתוך החדר.
בהצלחה רבה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il