האם אשה יכולה ללמוד קבלה?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
האם אישה יכולה ללמוד קבלה. עם קבוצה מעורבת? במכון לקבלה במקרה שלי בחיפה(המכון שמדונה לומדת בו)?
תשובה
שלום
הרובד הכי עליון בתורה הקדושה הוא רובד הקבלה, ואת זכות הכניסה לרובד הנעלה הזה נותן גדול המחברים בקבלה - שאת ספריו לומדם בכל המקומות ללימוד קבלה - הלא הוא רבינו חיים ויטאל תלמידו של האר"י ז"ל, רק למי שמקיים את התנאים שאעתיק כאן.
לא נראה לי שנשים יכולות לקיים את מה שכתוב כאן, והמסקנות בהתאם. וזה לשונו בהקדמה לספר `עץ החיים`: "אני הכותב משביע בשמו הגדול ית` לכל מי שיפלו הקונטרסים אלו לידו שיקרא הקדמה זאת, ואם אותה נפשו לבוא בחדרי החכמה זאת יקבל עליו לגמור ולקיים כל מה שאכתוב, ויעיד עליו יוצר בראשית שלא יבוא אליו היזק בגופו ונפשו, ובכל אשר לו, ולא לאחרים תחת רדפו טוב.
הבא לטהר ולקרב ראשית הכל: יראת ה`, להשיג יראת העונש, כי יראת הרוממות שהוא יראה הפנימית לא ישיגוהו רק מתוך גדלות החכמה, ...לכן יזהר שלא לבוא לידי חטא אפי` בשוגג שלא יהיה להקליפות שייכות בו, לכן צריך ליזהר מהעברות הקלות כי הקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה, לכן צריך לפרוש עצמו מבשר ויין כל ימות השבוע, וצריך הזהרת סור מרע ועשה טוב ובקש שלום.
בקש שלום צריך להיות רודף שלום ולא להקפיד בביתו על דבר קטן וגדול וכ"ש שלא יכעס ח"ו.
וצריך להתרחק בתכלית הריחוק סור מרע:
א ליזהר בכל דקדוקי מצוות ואפי` בדברי חכמים שהם בכלל לא תסור:
ב לתקן המעוות קודם שיבוא לעוה"ב:
ג יזהר מהכעס אפי` בשעה שמוכיח את בניו לא יכעס כלל ועיקר:
ד גם צריך ליזהר מהגאווה ובפרט בעניין הלכה כי גדול כוחה והגאווה בזה עוון פלילי:
ה בכל צער שיבוא לו יפשפש במעשיו וישוב אל ה`:
ו גם יטבול בעת הצורך לו
: ז גם יקדש את עצמו בתשמיש המטה שלא ייהנה:
ח שלא יעבור כל לילה מבלי שיחשוב מה שעשה ביום ויתוודה:
ט גם ימעט בעסקיו, ואם אין לו פרנסה כי אם ע"י משא ומתן יכין יום ג` ויום ד` מחצי היום ואילך ובכוונה שהוא לעבודת קונו:
י כל דבור שאינו של מצווה והכרחי יהיה זהיר ממנו ואפי` דבר מצווה ימנע בשעת התפלה:
ועשה טוב: א לקום בחצי הלילה ולעשות הסדר בשק ואפר ובכי גדול ובכוונה כל אשר יוציא בשפתיו. ואח"כ יעסוק בתורה כל זמן שיוכל להיות בלי שינה ובלבד שחצי שעה קודם עלות השחר יתעורר לעסוק בתורה:
ב ילך לבית הכנסת קודם עלות השחר קודם חיוב טלית ותפילין, ולהיזהר שיהיה מעשרה ראשונים:
ג קודם שיכנס ישים אל לבו מצוות עשה ואהבת לרעך כמוך ואח"כ יכנס:
ד להשלים רמז צדיק בכל יום שהוא צ` אמנים ד` קדושות י` קדישים ק` ברכות:
ה שלא להסיח דעתו מהתפילין בעת התפילה זולת בעת העמידה ועסק התורה:
ו צריך שיהיה עוסק בתורה מעוטף בטלית ותפילין:
ז לכוון בתפלה הכוונות כמו שכתוב בעץ החיים:
ח שישים תמיד נגד עניו שם בן ד` אותיות הוי"ה ויזדעזע ממנו כמו שכתוב שויתי ה` לנגדי תמיד:
ט שיכוון בכל הברכות בפרט בברכת הנהנין:
י צריך שיהיה עמל בתורה פרד"ס שנאמר או יחזיק במעוזי: ואל יחשוב שיגלו לו רזי התורה בהיותו ריק, וככתוב יהב חכמתא לחכימין.
השגת החכמה תנאי הראשון צריך למעט דבורו ולשתוק כל מה שיוכל, כדי שלא להוציא שיחה בטילה, כמאמר רז"ל סייג לחכמה שתיקה: גם תנאי אחר, על כל דבר תורה שלא תבינהו תבכה עליו כל מה שתוכל: גם עליית הנשמה בלילה לעולם העליון שלא תשוט בהבלי העולם תלוי שתישן בבכייה: ומירת עצבות מגונה עד מאוד, ובפרט להשיג חכמה והשגה אין לך דבר מונע השגה יותר מזה: גם בעניין השגת האדם אין לך דבר שמועיל כמו הטהרה והטבילה שיהיה האדם טהור בכל עת: עד כאן לשונו:
ועל העניין שמדונה לומדת קבלה אכן ידוו כל הדווים [מלבד העניין שהוא מגלמת את ההיפך הגמור מכל התנאים שהעתקתי], וזהו אחד הדברים שהחכמים מתענים עליהם וככתוב במפרשי השולחן ערוך (סי` תקפ) שכתוצאה משריפת התורה בידי הגויים במשך דורות השמד נמסרה התורה לחיצונים ולקליפות וז"ל המגן אברהם (שם): "וכתב האר"י שראוי לכל בן ישראל לבכות על שריפת התורה שמכוח זה נמסר התורה לקליפות, המקום יחזירה לנו במהרה בימינו".
והאר"י ז"ל כותב שעל כך יש לבכות כל לילה בעת אמירת תיקון חצות, על גלות התורה, שבעוונותינו הרבים נמסרו סודות התורה ורזיה לחיצונים, שזה נקרא גלות התורה. והמהר"ל ביאר שזהו לשון גלות מלשון נגלה, שהסודת נמסרו לחיצונים, אולם דבר אחד ברור בספרים הק` שמעולם לא יוכלו להשיג את הדבר על מהותו הפנימית, רק בדמיון כל שהיא. מדונה מדמיינת קבלה!!!
בהצלחה – מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il