חברה והשקפה

למה ה’ ברא אנשים עם קשיים מולדים מסויימים

  • י"ז אייר התשע"ט
אא

שאלה

למה ה' ברא אנשים בריאים במוחם וחלק עם הפרעות קשב וריכוז וכ'ו? כמובן שיש הרבה הפרעות לקשיים פיזיולוגיים השאלה למה ה' ברא את זה . וחלק מהאנשים מתמודדים עם יותר קשיים מאנשים אלרים

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,

ראה בתשובתו של הרב זמיר כהן, על שאלה דומה של התמודדות עם בעיות נפשיות:

https://www.hidabroot.org/video/60936

עוד לפני שהנשמה יורדת לעולם הזה, היא יודעת באלו נסיונות תעמוד עבור תיקונה הרוחני. ועניין זה נוגע לחשבונות שמים וגלגולים קודמים. כפי שלכל אדם פרצוף שונה משל חברו, כך לכל נשמה תיקון שונה מחברתה. איננו יודעים חשבונות שמים, אך יודעים שהכול לטובה. ולעתים ה' שולח נסיונות גדולים יותר לנשמה גבוהה - דווקא משום שהיא גבוהה וקיבלה כוחות מיוחדים לעמוד בנסיונות אלה ולהגיע לגבורה גדולה.
 
אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".
מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

בעולם הבא יגלו כל האנשים שהחיים שעברו היו לטובתם, אפילו הייסורים - ויודו עליהם כפי שמודים לרופא מנתח על רפואתו  (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קשייםמומים מלידה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה