האם ישנה בחירה חופשית?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לפי דעתי אין לאדם(או לחלק מבני האדם) בחירה חופשית :למשל(דוגמא קיצונית) אדם מקבץ נדבות, הוא נכשל בכל המידות הרעות.הוא עצלן כועס על ה ועל האנשים ואין לו עם מי לתרגל את מדת הסבלנות . הקבצן תמיד עושה השתדלות לצאת מהמצב הזה ולהעלות את נקודת הבחירה שלו ורק כש ה יתן לו כח ושכל לצאת מהצב הזה הוא יצליח להתרומם. ויכול להיות שהאנשים שמצליחים במידות זה לא כי הם בוחרים . כי כל האנשים רוצים להיות זריזים, אוהבי הזולת ומסבירי פנים.ורק מי ש ה עוזר לו הוא יצליח. ואנשים אומרים שאין להם שליטה על חייהם וה"גורל" לוקח אותם למקומות שכלל לא חשבו עליהם. לכן נראה ש ה משחק איתנו כמו בובות מלמעלה .אז היכן כח הבחירה שלנו ובמה הוא מתבטא?

תשובה

שלום וברכה

מאחר שמשאלתך מובן שאת יודעת ומאמינה בבורא עולם, ומאחר שבורא עולם נתן לנו תורה ומצות, והוא ברא את תכונותינו, ודאי שהוא נתן לכל אחד כלים לקיים מצוותיו. ואם כי ישנם דברים שקשה לאדם לקיימם, עבודתו היא, להתגבר על קשייו, ויש בו בוודאי את היכולת לעשות זאת, ואין מי שמכיר את המוצר יותר מהיצרן, ואכן יש לכל אחד נקודת בחירה, אך יש לכל אחד את היכולת להתגבר.

ראיה לכך, התורה התירה לנו במלחמה אשת יפת תואר, מאחר שידעה התורה, שקשה לעמוד בנסיון זה. אך כל שאר הדברים, שאסרה עלינו התורה, יכול כל אדם ואדם לעמוד בנסיון. על האדם רק לרצות, והבא לטהר מסייעים אותו, ואמר הקב"ה פתחו לי פתח כפתחו של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם. וע"כ כל אלו שטוענים שהגורל לוקח אותם, לא השתמשו בכוחות שהעניק להם הבורא.

בכבוד רב בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה