חזרה בתשובה שתגרום לניתוק מההורים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד לכבוד הרב שלום. אשמח לדעת מהי ההשקפה שלך על החיים בין העולם היהודי של שמירת המצוות לבין החיים החילוניים שיש צורך לגשר. אדם שהגיע ממשפחה חילונית,ובוחר חיי תורה, נוצרים פערים ענקיים, דבר הגורם לצער אין סופי. אין הוא רוצה להתנתק משורשיו כי זה משפחתו,ואין אדם יכול להתנתק מהשורשים. מעבר לכך שחשוב השלום ויש להשתדל בעבורו.אני יודע שתורה היא מעל הכל. אך ניתוק מהורים שעמלו כל חייהם למען ילדיהם גם נראה כלא הנכון. מה דעת הרב בנושא. תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

האמת הוא כי החיכוך והצער הזה הוא לא נצחי כלל, מאחר ובדרך כלל אלו שחזרו בתשובה והתחילו להתנהג באורח חיים יהודי, הרי שההורים הכירו במהירות בחן המיוחד של החיים האלו, ומה גם כשהבן ינשא ויוליד ילדים שיתנהגו בצניעות ובדרך ארץ כמו שהחינוך היהודי השורשי מאפיין, ההורים יכור מהר מאור בצדקת הדרך, ולבסוף ירוו נחת רב דוקא מהבן הזה שעשה פרסה, ובתחילה זה הציק להם.

המצב שאני מתאר זהו מהלך מוכח ברוב המקרים, יצויין כי ההוראה לבעלי תשובה בדרך כלל, הוא שלא לנתק את הקשרים עם ההורים, אדרב יש לו לכבד אותם, וגם להבין את המצוקה שהם נמצאים בו שהבן גלש להם מהדיים. [זאת, אף שהיה נכון לצפות מהורים המגדירים עצמם כחילוניים, שהחילוניות בה הם דוגלים מטיפה לחופש, והם היו מקבלים ומאמצים את הבן גם כשהוא בחר לחיות כהומוסקסואל וכדומה, למה שלא יקבלו את בחירת הבן לחיות כדתי וכחרדי בדרך שבה חיו הורי הורי הוריהם לא לפני זמן רב].

ולכן, מכיוון שאי הנחת מצד ההורים הוא רק לפי שעה, אזי בד בבד עם הכבוד שעל בעל התשובה להפגין כלפי ההורים, [ועוד ביתר שאת ממה שהיה מכבד אותם קודם, ודבר זה לעצמו ממעיט את הדחייה של ההורים ממצבו החדש של הבן], יש לו להתקדם ביהדות צעד אחרי צעד, ולאט לאט הוא יתקבל ויאומץ בחום גם על ידי משפחתו החילונית. שורות אלו קבלתי עכשיו בשאלה באתר, והא מתאר את המצב הכללי של רוב בעלי התשובה: "אני בת 24 והתחלתי לחזור בתשובה במהלך טיול בחו"ל שם הכרתי את היהדות ובמהלך הטיול (שארך כשנה) כבר קיבלתי על עצמי שבת, מצוות, תפילות, ברכות... כמובן בהדרגה ומתינות.

כל מה שידעתי אז שצריך,עשיתי באהבה והתלהבות. הגעתי לארץ אחרי כמעט שנה.. ההתאקלמות לא היתה קלה אבל ברוך השם ההורים ששלחו ילדה חילונית וקיבלו בת חרדית מהר מאוד הפכו למרוצים עד אין קץ ואף הם התחילו קצת להתחזק, ברוך השם. אני משתדלת להוות דוגמא אישית למופת ולעשות קידוש השם בבית ככל שניתן, בלי ללחוץ כמובן". אחד מהתפקידים של אליהו הנביא מיד כשיגיע יהיה הבאת שלום בין אבות לבנים, והשיב לב אבות אל בנים ולב בנים אל אבותם, ובספה"ק ביארו הכוונה שמאחר ויהיו אז משפחות שההורים חזרו בתשובה ולא הבנים, וכן להיפך, יעשה אליהו שלום ביניהם על ידי שיחזיר את לב האבות שיהיה כלב הבנים ולהיפך.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה