נפש יתרה בשבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! ישנו עיניין בשבת של נפש יתרה ,אינני מבינה כל כך מה המשמעות ובזה זה מתבטא!! אשמח לידיעה קצת מורחבת בנושא. תודה מראש!וחג שמח!

תשובה

שלום וברכה

רשי מפרש לפי פשוטו נשמה יתירה - רוחב לב למנוחה ולשמחה, ולהיות פתוח לרוחה, ויאכל וישתה ואין נפשו קצה עליו דהיינו שהקב"ה נותן לעם ישראל מנוחת הנפש, והוא הנקרא נשמה יתירה ועי"כ יש להם פתיחת הלב לאכול ולשתות ולשמוח, וכידוע שכאשר האדם שליו, אכילתו טובה יותר וכל מצבו מתעלה. אך הרמב"ן מוסיף ואומר, וכן כתבו כל המקובלים, שבשבת יש לאדם, נשמה יתירה היינו שכחה של הנשמה מתחזק , ויכולה הנשמה בקל להתמודד עם היצר, וקדושה זו הניתוספת באדם בשבת היא תוספת כח לנשמה, והיא הנקראת נשמה יתירה.

וביאר בספר אור החיים ענין נשמה זו היתירה מקורה ממקום הנקרא גנזי המלך, שהוא בחינת עולם עליון, ונשמה זו מחצבה שם היא, ולזה תקרא הנשמה יתירה, בשם שבת, שהעולם שממנו הנשמה היתירה נקראת עולם שכולו שבת , ועולם זה אין בו עצבון, ולא בא בו אלא עונג ושמחה, ולזה צוה ה` להרחיק ביום שבת כל אותם בחינות החול המלאכה והעינוי כי באחת מהנה תגעל הנשמה מלשבת בקרב האיש:

ולזה תמצא שעיקר איסור אזהרת מלאכות שבת ביאר ה` שהם במחשבה כאומרם (ביצה יג:) מלאכת מחשבת אסרה תורה, ואפילו דבור של חול אסור דכתיב (ישעיה נח יג) ממצוא חפצך ודבר דבר (שבת קיג:) והכל לצד תוספת נשמה העליונה לעשות לפניה כסדר עולם שבאת ממנו, והוא מה שצוה ה` באומרו ושמרו בני ישראל את השבת, פירוש נשמה הנקראת שבת, ותכלית שמירה זו היא השגת עולם ששמו שבת, וביאור אומרו לעשות את השבת, תדע כי מן הנמנע החלטי שישיג אדם עלות לעולם עליון זולת באמצעות השגת ענף ממנו בהיותו בעולם הזה, ולזה אם לא ישיגו ישראל בחינת נשמה זו, אין בהם יכולת לעמוד בגדר עליון, בעולם הבא והוא אומרו לעשות את השבת, פירוש שבאמצעותו תעשו לכם את השבת שתוכלו להשיג עמוד בעולם העליון ולהתענג נפשם בגנזי עליו. ויה"ר שנזכה כולנו לאור עליון.

בכבוד רב בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה