דיבור לשון הרע על זרם שונה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם מותר לדבר לשון הרע על זרם ביהדות אני לומדת במדרשיה ליטאית, הנחשבת בין הטובות לבעלות תשובה, ובעשרת ימי תשובה הרב של המדרשיה שהוא גם כן המנהל והמשפיע הרוחני דיבר נגד חסידות ברסלב, ולא זאת בלבד אלא שהיה צריך להתנהל שיעור הילכות יום כיפור ובימקום זה התנהל שיעור ב"איך לדבר לשון הרע" ועוד בעשרת ימי תשובה שאז העבודה היא למצוא נקודות טובות בעם ישראל ואפילו את הרשע שברשעים לנסות לדון לכף זכות, ופה מנסים לדון לחובה את אלה שמחפשים את ה`, אני כ"כ נסערת ממה שהתרחש שם כיוון שהאוירה שהרב יצר שם היתה אוירה של מופע "קומדי" על חשבון יהודים אחרים, כל הבנות צוחקות מבדיחותיו והרב פשוט לועג... ועוד הוא דיבר דברים על רבי נחמן שהיה אדם מוזר וספריו מוזרים. אודה לכם אם אקבל תשובה ברורה על הזרם הליטאי ומה דעתכם על הדברים הנ"ל, אם אני אמורה להמשיך ללמוד שם

תשובה

שלום וברכה

רבי נחמן מברסלב היה אדם גדול שצדיקי דורו קבעו וענו אחריו כאיש אלוקים קדוש, כמו שכתוב בהסכמות של הצדיקים על ספרו הקדוש ליקוטי מוהר"ן, ולכן מי שמלעיג ח"ו על רבי נחמן הרי הוא מלעיג על כל הצדיקים הקודמים שהסכימו עליו, ועונשו של המלעיג על דברי חכמים מבואר בתלמוד מסכת גיטין (נז עמוד א), אולם הדרך שרבי נחמן גילה בעולם הינו דרך המתאים לרבים, ולעומת זאת גם לא מתאים ליהודים מסויימים.

במהלך הזמן הוסיפו כמה יהודים מתוך טעות ותמימות כמה פרטים שכלל לא עלו על דעתו של רבי נחמן, והפרטים הללו מקמקלים את העיקר, כך שהשילוב בין דרך ברסלב כפי שהוא מוצגת כיום ברשות הרבים על ידי זרמים מסויימים, לבין אנשים בעלי תשובה הפוסעים את פסיעותיהם הראשונות לעולם היהדות, הוא לעתים הרסני ולפעמים יוצא מפרופורציה, ויכול להביא לידי שיגעון וכדומה, ומכאן הפחד הגדול של המנהלים שלא יתפסו חוזרים וחוזרות בתשובה לדרך של ברסלב. מה לעשות שלפעמים המטרה מקדשת את האמצעים, והפחד הזה, מוציאה אנשים מדעתם גם לדבר דברים שאסור לדבר, ולפגום חס ושלום בקדושתו המופלאה של רבי נחמן מברסלב עצמו,

אולם הכוונה שלהם הוא כאמור, למנוע את ההיגררות לדרך של ברסלב כפי שהיא מוצגת כיום כלפי חוץ על ידי קבוצות מסויימות שראשי החסידות מתנערים מהם כליל, והמטרה כשלעצמה היא רצויה, אם שהאמצעים שבהם נקט הרב הם פסולים בתכלית, והדין הוא ברור שמטרה אינה מקדשת אמצעים. אחרי שמתחזקים ביהדות וחיים עשרות עשרות שנים בעולמה של תורה ומצוות, אפשר לבחון לאט לאט את הדרך הנעלה של ברסלב, ולרכוש את התורה הטהורה הזאת בבית המדרש פנימה אצל האמונים על הדרך האמיתית של ברסלב, שלא כפי שהיא נמכרת בחוץ על ידי קבוצות מסויימות.

אכן, קידוש אמצעים אלו למען המטרה של התרחקות מברסלב מצוייה יותר בזרם הליטאי, אולם אין בכך סיבה מצדיקה את ההתנתקות מהמדרשה המופלאה שלך, זוהי מקרה יחידי שאינו מעיד על הכלל כולו.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה