הלכות ומנהגים
מותר לעשות איפור קבוע?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
מותר לעשות איפור קבוע
תשובה
שלום וברכה
משני הבטים שונים יש לדון באיפור הקבוע, יש בכך נידון לגבי איסור קעקוע ויש בכך גם בעיה לגבי חציצה בטבילה. האיפור מתבסס על החדרת פיגמנטים ידידותיים וטבעיים בעלי צבע אל מתחת לפני העור, כדי שישאר שם למשך זמן ארוך. בשכבת העור העליונה (האפידרמיס) עשויה כידוע עפ"י ספרי הרפואה והמדע מחמש שכבות של תאים המונחות זו על גבי זו. ארבע שכבות עליונות דוחפות זו את זו ומתחסלות בפרק זמן הנע בין 20 ל - 25 יום.
אילו הונח הצבע על ארבע השכבות העליונות של האפידרמיס הוא היה מתחסל גם כן באותו פרק זמן, לפיכך מחדירים את הצבע מתחת לאותן שכבות בפעולה חודרנית במחט חשמלית שמטבעה היא כירורגית והיא מתבצעת בסביבה בטוחה וסטרילית. כשהכל מתנהל כשורה גורם התהליך לירידת כמות מועטה של דם. יתכן שעל ידי ההחדרה הפנימית ניצלים מחשש של חציצה בטבילה, אולם לעומת זה, בהחדרה פנימית מתעורר איסור לאו מן התורה של כתובת קעקע, ולכן אסור לעשות איפור קבוע, זהו דעת רוב הפוסקים.
מרן הגר"ע יוסף מתיר לצורך מניעת כיעור, ואף לצורך יפוי המקיל יש לו על מי לסמוך.
לדעת כל הפוסקים אם האיפור כבר נעשה והשאלה הוא רק לעניין חציצה בטבילה, יש להקל בדבר, כן הוא דעת הראשל"צ הרב מרדכי אליהו שליט"א, אולם במשך הזמן כשהאיפור מתחיל לדהות והאשה מקפידה על כך, יש בכך חשש לחציצה.
בהצלחה – מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il