למה נגזר על אמי לסבול כל כך הרבה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אימי הייתה צדיקה והתחתנה בגיל 17 עם איש קשה ילדה 5 ילדים התאלמנה בגיל 27 וגידלה 5 ילדים קטנים לבד ונתנה לנו הכל ודאגה רק לנו הייתה דתיה וקבעה עיתים לתורה ואהבה דת הייתה הולכת להרצאות כל חייה בחום הכבד והקור היתה הולכת לבית כנסת באופן קבוע . והייתה חולה בדברים שונים לאורך כל חייה. מעולם לא נהנתה כמו החילוניים \נסעה . תמיד רק בבית עם ילדיה והדת. ובגיל 55 נפטרה מדום לב והלכה לאחר שחודש לפני לא הרגישה טוב. למה כל הרע הגיע לה למה מדובר באישה דתיה צנועה באופיה ובגופה כל הבריות אמרו שהייתה צדיקה ושקטה. מעולם לא פגעה באיש גם אם פגעו בה לא ענתה למה דווקא לה כל הרע אהבה את החיים למרות הכל ורצתה לחיות וכך נתנו לה. אנו 5 ילדיה היינו על עולמה והיא הייתה כל עולמנו וכעת השאירה אותנו רווקים ועזובים וקשה לנו עם המכה למה אלוהים לא חס עליה או עלינו למה

תשובה

שלום רב

הנה שאלת צדיק וטוב לו, רשע ורע לו,היא שאלה עתיקת יומין, אשר נשאלה ע"י משה. כשהראהו הקב"ה את צדקתו של ר` עקיבא, שאל משה את ה` ומה יהא בסופו הראהו הקב"ה שסורקים את בשרו במסרקות של ברזל, עד שמת. שאל משה, זו תורה וזו שכרה אמר לו, שתוק כך עלתה במחשבה לפני. הרי שגם למשה, לא התגלה לגמרי סוד ההנהגה העליונה, ונשאר לו הדבר ללא הסבר.

מפני שהאדם חכם ככל שיהיה, מוגבל הוא בשכלו, ולא יגיע לחקר תבונתו של ה`, אשר הוא שכל שאינו מוגבל. אך ישנם גם טעמים פשוטים, אשר לפעמים זאת הסיבה לסבל הצדיק, ולטובת הרשע. והדבר מבואר בתורה, `ומשלם לשונאיו על פניו להאבידו` והיינו שלפעמים יעשה הרשע מעשה טוב, אשר יש לו לקבל שכר ע"ז, והקב"ה משלם לו שכרו בעוה"ז כדי לטורדו מהעוה"ב, ויש לך לדעת כי השכר על מצוה אחת הינו רב מאוד, וע"כ לפעמים יטיב ה` לרשע הטבה מופלגת בעוה"ז, כדי לגמור את שכרו בעוה"ז, ויטרד לגמרי מהעוה"ב, עקב עוונותיו המרובים. ובצדיק אשר מעשיו טובים בדרך כלל, וחטאיו מעטים לא ימתין ה` לעונשו עד לאחר פטירתו.

אלא יענישו בעוה"ז, כדי שיבא נקי לעוה"ב ,ויפה שעה אחת בעוה"ב יותר מכל חיי העוה"ז. נמצא שהיסורים בעולם הזה טובים הם מאוד לצדיק. ודבר זה מפורש ג"כ בספר תהילים פרק עג עיינו שם ובדברי המפרשים. וזה רק הסבר אחד על חלק מהמקרים. ועל כן אכן אין כלל ראיה מהטובה שיש לאדם, ליושר דרכיו.

אך כאשר ישכיל האדם וידע שבעוה"ז זה רק מקום עבודתו. וביתו אשר בו יקבל שכרו, הוא בעולם הבא, אשר שם השכר לנצח, ודאי לא יכאב לו על זה שישנם פועלים פשוטים אשר כל שכרם מסתכם באש"ל מלא בשעת העבודה, ומשתגמר העבודה ירעב ללחם ואין. אלא יעדיף להסתפק בלחם צר בשעת העבודה ובגמר העבודה ישב בנחת ויקבל שכרו משלם. וע"כ ישכיל האיש הנלבב וימלא את רצון בוראו בעולם הזה וטוב לו. בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה