חברה והשקפה

"אישה קלת דעת"

  • כ"ה סיון התשע"ט
אא

שאלה

דנתי אם מישהו ששמע שיעור על אישה קלת דעת ולא ממש הבנתי אותו ויצא שאפילו נעלבתי כאישה על איך שמדברים עליה ככה התורה אומרת הוא אומר ואני כאישה לא למדתי על זה לכן אגיד את שני הצדדים ואשמח שתכוונו אותי לדעת את הנכון
הגבר טוען "שאישה קלת דעת " זו אישה שמתפתה בקלות לגבר שאומר לה בואי תיהיה איתי לא משנה איך הוא נראה היא פשוט תתפתה אליו או שאם הןא בא כמה פעמים להתחיל איתה היא פשוט תתפתה
אני טוענת ש"אישה קלת דעת" מצד אחד יש לה דעת ויש לה בינה יתרה עובדה שהיא הכי קרובה לשכינה והיא עיקר הבית והיא עזר אבל אני כן מסכימה עם כך שאם גבר מתחיל עם אישה והוא כן מצא חן בעיניה אומנם יש נשים בודדות שכן על הפעם הראשונה ילכו על זה ונשים אחרות אפילו אחרי כמה פעמים ורק אני מדגישה כי זה חשוב רק אם הוא מצא חן בעיניה כן תיהיה איתו ויש נשים שיותר חזקות שפשוט לא יתנו לזה לקרות בכלל אשמח להסבר

תשובה

שלום וברכה,

בכל כלל יש יוצא מן הכלל. טבע הנשים מתייחס לרוב הנשים.

לגברים ולנשים תכונות שונות זו מזו, סטטיסטית. אצל גברים עיקר ההתמודדות היא עם גאווה, תחרותיות, כעס (אלימות פיזית/מילולית), תאווה פיזית. כאשר אצל נשים עיקר ההתמודדות תהיה עם צניעות, רכילות וקלות דעת. אך אין הכוונה בביטוי "קלות דעת" לטיפשות חלילה, שהרי אמרו חז"ל בפירוש שבינה יתירה ניתנה באשה יותר מבאיש - כלומר האשה מסוגלת להבין דבר מתוך דבר, ומבינה מיד דברים שהגבר אינו מבחין בהם בקלות. 

כידוע, היו בעם ישראל נשים חכמות מאוד, נביאות גדולות, אמרו חז"ל על הפסוק "כל אשר תאמר אליך שרה - שמע בקולה", כי מכאן למדים ששרה עלתה על אברהם בנבואה! ואף נשים שהצילו את כלל ישראל כאסתר המלכה, ודבורה הנביאה שהיתה שופטת של כל ישראל. כך שאמירה זו ודאי אינה באה להפחיתן.

כאשר נאמר על נשים שהן "קלות דעת" הכוונה היא שנשים נמשכות יותר להתפתות. דהיינו, הגבר הוא תקיף בטבעו יותר מהאשה ותובעני יותר ממנה, בעוד האשה בטבעה הנשי רוצה לרצות, ונמשכת לגבר שמקרין ביטחון עצמי. זו הסיבה שכל אמא פוחדת יותר על הבנות שלה מאשר על הבנים. כי טבע העולם שבחורים מושכים בחורות למקומות שליליים. טבע הבנים למשוך.

לגבר ישנה חולשה אחרת וקשה לא פחות, והיא משיכה לחיצוניות. גבר אינו זקוק לרגש כדי לחוש משיכה. גבר יכול לאבד את הגיונו למראה אשה יפה, ולעבור עבירות חמורות. על כן יש גדרים הלכתיים האוסרים על גבר להתייחד עם אשה, לגעת או להסתכל בנשיםאחרות. האם התורה מתארת את הגבר כיצור תאוותן חסר שכל? ודאי שלא, אך היא מכירה בחולשותיו, כשם שהיא מכירה בחולשותיהן של נשים. כי כל מין קיבל יתרונות וחסרונות לפי המין השני. והגבר והאשה הם שני חלקי פאזל שמתאימים זה לזה במדוייק.

התורה מלמדת אותנו את הוראות היצרן האמיתיות של העולם הזה, על טבע הגבר ועל טבע האשה. וכל מצווה שבה מלמדת את האופן הנכון ביותר שצריך לנהוג.

בבקשה ראי:

https://www.hidabroot.org/article/212488

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעמד האשהדעתן קלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה