חברה והשקפה

יציאה ללימודים אקדמיים

  • י"א תמוז התשע"ט
אא

שאלה

שמי נועם בן 22
כמעט לפני שנה השתחררתי מהצבא, ונרשמתי ללימודים אקדמיים שאמורים להתחיל בע"ה עוד כמה חודשים.
במהלך השנים ההאחרונות עברתי תהליך ב"ה של התקרבות לדת ואני משתדל מאוד לקיים מצוות כולל דברים שהיו לי קשים בעבר שמירת עיניים ונגיעה.
לכן וכחלק מהתהליך והרצון לבנות את עצמי החלטתי להכנס לישיבה לכמה חודשים עד הלימודים.
עכשיו יש לי 2 שאלות לרב.
שאלה ראשונה אני נרשמתי יחסית למוסד שיש בו יותר תנאים דתיים וקיים בו בית מדרש דבר שיכול לאפשר לי לחלק את היום ללימודים שצריך וללימודי תורה.
למרות זאת מכרסם בי הפחד מהווי החילוני במקום ומהחשש שכרוך בזה מבחינה רוחנית.
כמו כן שאני שומע קולות שיציאה אל העולם בחוץ גורמת לירידה רוחנית דבר שמפחיד אותי מאוד.
איך הרב ממליץ להשמר במקום זה??
ומה עליי לעשות??
שאלה שנייה אני נמצא בישיבה של בעלי תשובה שמבחינת ההשקפה שלה היא חרדית ליטאית.
היה חשוב לי להיות בישיבה כזו כדי לקבל האמת השקפה אמיתית על תורה.
והתפיסה שמה שהדבר היחיד הנכון הוא שאדם יעסוק אך ורק בתורה.
דבר שמובן אך איני במקום הזה עכשיו.
השאלה שלי האם גם אדם שהוא לא אברך יכול להיוץ יהודי טוב ואדוק בתורה??
אשמח לתשובה
תודה מראש!!!

תשובה

שלום וברכה

אענה על אחרון ראשון כי הוא יסוד מוסד ביהדות ובדרכי העבודה.

אמת שתלמיד חכם היא הדרגה הכי הכי גבוהה בעם ישראל ואין כל ספק שלימוד תורה היא המצווה הכי גדולה שיש לאדם כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה.

בכל זאת יש לדעת שני דברים יסודיים. א. לא כל אחד זוכ הלכך וכבר אמרו בגמרא ראיתי בני עליה והם מועטים - לא רבים זוכים לכך באמת כי הדרך של רוב בני ישראל היא אדם חורש בשעת חרישה וזרע בשעת זריעה ובשאר היום יושב ולומד  כפי יכלתו. אדם הקובע עיתים לתורה בזמנו הפנוי הוא יהודי טוב וירא שמים ואוהב מאוד בכל העולמות העליונים אף אם אינו זוכה ללמוד תורה כל היום (ראה עוד בסעיף הבא) מחמת שהוא טרוד בפרנסתו, הוא יהודי טוב וכשר.

ב. לא זו בלבד שאדם שקובע עיתים לתורה הוא יהודי טוב והגון ואהוב, אם הוא רוצה ללמוד תורה כל היום ורק מחמת הפרנסה או מחמת שאינו מסוגל נפשית ללמדו כל היום הוא מתעסק בפרנסה ורצונו ותשוקותו היא ללמוד תורה כל היום והוא יודע שתכלית החיים היא דביקות בה' על  יד לימוד תורת השם הקדושה הרי שהוא זוכה בוודאי לדרגת תלמיד חכם והינו שווה למי שלומד תורה כל היום כולו בלי שום הבדל כי חישב אדם לעשות מצווה ולא עשאה נחשב כאילו עשאה ולכן הלימוד שלו כפי יכלתו נחשב בוודאי כאילו למד תורה כל היום כולו.

ג. ההמלצה בדרך כלל לבעל תשובה היא לא לזנוח את הלימודים הישנים ולא לשנות את הדרך מקצה לצה ממש לאל הכוונה ולווי צמוד של מי שמכיר את נפש הבעלי תשובה בכלל ושלך בפרט.  פעמים רבות זה עצת היצר ש

אציע לקרוא מה שכתבתי כאן https://www.hidabroot.org/question/131835 דברים נוספים על ההשקפה הנכונה בעניין. 

ב. בקשר ללימודים במכללה, קשה לענות ללא הכרת הפרטים, אציע לשלוח מספר טלפון ונשמח לסייע לך בעז"ה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהעבודהבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה