חברה והשקפה

ספר הזוהר

  • י"ב תמוז התשע"ט
אא

שאלה

שלום כבוד הרב אני בזמן האחרון ממש מתחזק וקובע עיתים לתורה אך יש דבר שטורד את מנוחתי קראתי בוויקיפדיה על ספר הזוהר ונכתב שם שהוא נתגלה במאה ה13 בספרד וחוקרים סבורים ובטוחים שר' ליאון כתבו ומביאים כל מיני ראיות למינהם. אני יודע שדבר זה אינו נכון ודינם כשפינוזה שמנסים רק לעקור וליכפור אך אני חייב שכבוד הרב יביא לי ראיה שלא כך כיוון שנכנס לי כל פעם מחשבות שמחלישות אותי

תשובה

שלום וברכה,

כל הכבוד על התחזקותך, אין ספק שבחרת בחיים.

תורת הסוד ללא ספק עתיקה מאוד, ומוזכרת עוד בימי התנאים. כך אומרת המשנה לפני 2000 שנה (חגיגה ב, א):

"אין דורשין בעריות בשלושה. ולא במעשה בראשית בשנים. ולא במרכבה ביחיד, אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו."

'מעשה בראשית' ו'מרכבה' הם כינויים לתורת הסוד. ההלכה אוסרת ללמד את תורת הקבלה אלא ליחידי סגולה. הגמרא מספרת לנו על תנאים שידעו להשתמש בתורת הסוד, ועלו באמצעותה לעולמות עליונים: "תנו רבנן: ארבעה נכנסו בפרדס, ואלו הן: בן עזאי, ובן זומא, אחר, ורבי עקיבא" (חגיגה יד, ב).

ולעצם שאלתך לגבי כתיבת ספר הזוהר, יש לשים לב שעוד בהקדמה לתיקוני הזוהר מסופר שהוא נמסר והועבר על ידי תלמידיו של רשב"י בעל פה, ולא נכתב מילה במילה בידי רשב"י עצמו. מסורת העברה נעשתה תחילה בעל פה, והועברה מדור לדור בסתר בכתביהם הפרטיים של תלמידי חכמים, עד שהוספה והועלתה על הכתב בספר הזוהר. חלק מהתלמידים האחרונים הוסיפו ביאורים משלהם לרבותיהם, כמובן בלשונם ובשפתם, ולכן הזוהר מורכב מאמרות רבות מתקופות שונות, שכולן עוסקות בעניין אחד - תורתו של רשב"י.

רבי משה דה לאון שחי במאה ה-13 חקר אחרי כתבים עתיקים אלה, חיפש בעליות גג ישנות של תלמידי חכמים את כל כתבי הסוד שמצא, וערך אותם בספר אחד שלו קרא "ספר הזוהר" - אז פורסם לראשונה ברבים לפני כ-800 שנה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זוהרתורת הסוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה