חברה והשקפה

הכינור בתנ"ך

  • כ"ז תמוז התשע"ט
אא

שאלה

מה משמעות הכינור בתנ"ך? קראתי באיזה מקום שהכינור הוא כנגד יסוד אש שהרי הכינור מפיק מנגינה מחיכוך בין הקשת למיתרים וכך גם האש נוצרת מחיכוך. יסוד אש מכוון לנשמה: "נר ה' נשמת אדם"-האם זה נכון? אשמח לדעת אם יש רעיון עמוק יותר לכלי הנגינה הזה מלבד היותו כלי נגינה.

תשובה

שלום וברכה,
 
איני יודע משמעות הקבלית של הכינור, אך מן המקרא למדים שהכינור הוא כלי נגינה שבכוחו להרגיע את הנפש (דוד השתמש בו להרגיע את נפש שאול: "ולקח דוד את הכינור וניגן בידו" - שמואל א', פרק טז), וכן שימש לזמרה והודאה לה' בבית המקדש, כך שהיה כלי חשוב. הלווים היו מנגנים בכינורות וכך מעוררים את העם בשמחה ואהבה לה'.

חז"ל מלמדים שכינורו של דוד היה מנגן מאליו: "'עורה כבודי, עורה הנבל וכינור אעירה שחר'- כינור היה תלוי למעלה ממיטתו של דוד, וכיוון שהגיע חצות לילה, בא רוח צפונית ונושבת בו ומנגן מאליו" (ברכות ג, ב).
 
בברכה,

דניאל בלס

אעתיק בכל זאת קטע מדברי המקובלים על הכינור שמביא שהכינור שייך למידת מלכות שהיא חסד

כנור של מקדש, אמרו רז"ל הובא בילקוט תהלים סימן ל"ג, כנור של מקדש של שבע נימין שובע שמחות, אל תקרי שובע אלא שבע, של ימות המשיח של שמונה נימין שנאמר על השמינית, של עתיד לבוא של עשרה נימין, ונראה לי כי סוד כנור היא מלכות, ובמקדש לא היתה יונקת כי אם מבינה חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד ז' מדות, ועל כן היתה נקראת בת שבע ז' מדות שיונקת מהן, ועל כן היה הכנור של מקדש שבע נימין, ולימות המשיח תהיה יונקת גם כן מחכמה וכמו שאמר ונחה עליו רוח הוי"ה רוח חכמה ובינה, על כן יהיה של שמונה נימין, אך לעתיד לבוא תתעלה מול הכתר והדעת ואז יהיה כינור של עשר נימין כתר חכמה בינה דעת חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד:


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כינוריסוד האש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה