מיהו תינוק שבוי?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב! ידוע לי שאדם שנולד למשפחה שלא שומרת שבת ומצוות נקרא תינוק שבוי.אני אדם דתי אך אחי לא שומר שבת ומצוות ומאוד מקווה שיום אחד הוא יחזור בתשובה.לעומת זאת הוא אדם מאוד מאוד טוב ואת מעשיו הטובים אני בעצמי איני יכל לקיים רציתי לדעת האם טוב ליבו ותרבותו שווים משהו כאשר אין תורה בסיפור כמו שאומרים שבלי התורה הוא יסבול למעלה כי הבנתי שיש הלכה כזו על תינוקות שבויים "שכביכול הם פטורים " מה בדיוק ההלכה אומרת על זה ואם יש כזו הלכהתודה רבה!

תשובה

שלום

מי שנענס בין הגויים ולא ידע כלל מיהדותו ומתורת ישראל אכן נאמר עליו אונס רחמנא פטריה, אף שלא יקבל שכר מכיון שלא עשה מעשים טובים, אולם גם עונש לא יקבל על חטאיו. מרן החזון איש גדול הדור זצ"ל קבע כי החילונים בימינו נשבו מיהדותם על ידי ראשי הציונות שהעבירו בשיטתיות את העם על דתם, וכידוע שרוב ככל תושבי הארץ היהודים כיום, לפני שלשה ארבעה דורות היו אנשים חרדים מאה אחוז.

אולם, אדם חילוני שכבר יודע מתורה ומצוות, על ידי שהוא בא בין אנשים שומרי תורה, או שנודע לו על יהדות בדרך כל שהוא, ואף שהדברים נראו לו הוא פנה עורף מכיון שהיה קשה לו לחזור בתשובה, אדם כזה אבד את ההגדרה כתינוק שנשבה, אף שכמובן דינו קל יותר ממי ששנה ופירש דהיינו שהיה שומר תורה וחזר מדרך טובה לדרך רעה.

טוב לבו של אדם ומעשיו הטובים כתוצאה מכך, הם כמובן דברים חיוביים שאי אפשר לבטל אותם, וכיהודי הוא יקבל שכר על מעשיו אלה, אף שלפי דעת הרמב"ם גם קיום ערכים אוניברסליים צריך שיתקיימו על ידי האדם מכיון שכך ציוה משה רבינו, ולא משום שאני מבין כי כך הגון וישר, וכידוע שלולי תורת משה אין לנו צדק אבסלוטי שאין עליה עוררין, הגנבים טוענים שאין ערך פסול בגזל, בדיוק כמו שמחללי שבת טוענים שאין ערך פסול בחילול שבת, ולדעת התורה האמיתית, אכילה בלא ברכה הוא ערך פסול בדיוק כמו גזילה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה