חברה והשקפה

יש לי שתי שאלות שעלו לי במהלך לימוד תנ״ך- הראשונה בהקשר ניסוח שמו של יהושוע והשנייה בקשר לאחיתופל במרד אבשלום.

  • כ"ט תמוז התשע"ט
אא

שאלה

שלום, וסליחה על ההפרעה.
כשאני לומדת תנ״ך חשוב לי לדקדק, ולהבין את כל המהלכים שקורים עד לרמת הדקדוק והניסוח, בהמון פעמים הניסוח שופך אור חדש על הכתוב ומסייע רבות להבנת המקרא.
במהלך לימוד התנ״ך עלו לי שתי שאלות שאשמח ותענו עליהן-
הראשונה: מדוע ליהושוע קוראים ״יהושוע ב(י)ן נון״ ולא ״יהושוע בן נון״ כפי שנכתב בכתיבת ייחוסים משפחתיים שונים בתנ״ך? מה צורת הכתיבה מלמדת על יהושוע, או על ייחוסו?
והשנייה- מדוע הצטרף אחיתופל ישירות לאבשלום, ולא מוזכר המעבר שלו (או סיבת המעבר) מתפקיד במלכות דוד- לתפקיד במלכות אבשלום.
אופן הכתיבה במקרא מציגה את המעבר של אחיתופל לאבשלום כעובדה שמאוד ״ברורה מאלייה״, מבלי לציין אפילו את הסיבה.
אז מדוע אחיתופל עבר למחנה אבשלום?
(חשבתי על תשובה אך לא מצאתי לה ביסוס, למעט פירוש של הרלב״ג שלא אומר את כל התשובה-
ברשימת גיבורי דוד מצויין כי למעשה אחיתופל הינו אביו של אליעם- אביה של בת שבע. לאחר הריגת חותנו אוריה, ולקיחת אישתו ע״י דוד בדרך קצת עקיפה ולא ישרה (מבחינה מוסרית, ולא הלכתית)- הוא מצטרף לאבשלום, ולמכנה המשותף של השנאה והריחוק כלפי דוד, ולכן מקווה ששלטון דוד יוחלף בידי מי ששותף לו לשנאתו עקב מעשיי דוד האחרונים- אבשלום, שאחראי על הריגת אמנון שגרמה לריחוק שלו מדוד, ולהתחלת העוינות ביניהם).
אשמח לתשובות, ותודה מראש!

תשובה

שלום וברכה,
 
חלילה אינך מפריעה כלל. נשמח לעזור במה שנוכל.
 
בתנ"ך ובמקורות כתוב "יהושע בן נון", והכוונה שהיה בנו של נון. אך איני יודע מה מקור ההטיה בקריאת המילה "בן".

מסופר בתנ"ך:  "וישלח אבשלום את אחיתופל הגילוני יועץ דוד מעירו מגלה בזבחו את הזבחים,  ויהי הקשר אמיץ והעם הולך ורב את אבשלום" (שמואל ב, טו יב). 
אחיתופל היה רשע (משנה אבות ו, ג - רבי עובדה מברטנורא), ופעל למען כבודו. הוא התחבר למרד אבשלום כי ראה שהלה זוכה להצלחה גדולה, ורבים נמשכים אחריו, ודאי חשב שיגדיל יותר מדוד, ומעמדו יגדל. זאת בדומה לאנשים אינטרסנטיים שעוברים ממחנה למחנה כשסבורים שכעת המזל עמהם. 
פירושך מעניין.  אין ספק שיתכנו סיבות חכמות ומחוכמות באמצעותן "התיר" לעצמו למרוד בדוד המלך, אך בסופו של דבר התאווה היא שמניעה את האדם למעשי רשע. גם קורח נלחם כביכול למען עם ישראל - "כל העדה קדושים", אך בלבו נלחם למען כבודו, ולכן לא היתה מחלוקתו לשם שמים.
  
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהושעלימוד תנ"ך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה