חברה והשקפה

האם אלוקים שומע לתפילות?

  • י"ד אב התשע"ט
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני אשה דתית נשואה פלוס ילדים ב"ה ..
יש לי קושי עם האמונה כשאני מגיעה עם עצמי לקונפליקט כשאני שומעת על פיגועים או אסונות או אפילו קוראת דברי היסטוריה של הנביאים כמו הסוף המזעזע של צדקיה הנביא שכתוב שהוא היה שלם במעשיו אך תפס בעוון עמו, אז אני אומרת אם הוא היה צדיק וזעק אל השם והשם לא שמע לו, למה שהשם יספור אותי או שאלה אחרת, למה השם נותן לדברים מזעזעים לקרות ולא מונע -את זה הרי הוא מלך רחמן... כמו תינוק שנשכח באוטו , אז כל הדברים האלה מקשים עלי להאמין בכך שהשם הוא טוב...
אשמח לעזרה, תודה רבה

תשובה

שלום וברכה,

 

אין להקיש מצדקיה אל מצבך.

הקב"ה מדקדק בצדיקים הגדולים כחוט השערה, כי שכרם הנצחי לעולם הבא לא ישוער ולא יסולא בפז. ניקח לדוגמה את רבי עקיבא, אשר במעשה גבורתו הזכור לדורות עולם, זכה לחזק מיליוני יהודים לקבל ייסורים באהבה ולבטוח בה' בכל מצב, ולא לוותר על יהדותם בעד שום הון שבעולם. זכויותיו לא ימנו מרוב מספר.

רבי עקיבא שמח על האתגר הגדול הזה, וכל ימיו היה אומר לעצמו, מתי אזכה למות על קידוש השם!

 "כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה: 'בכל נפשך' – אפילו נוטל את נשמתך, אמרתי: מתי יבוא לידי ואקיימנו" (ברכות סא ע"ב),

ספרי המוסר המשילו את הנסיונות הקשים של הצדיקים, במשל על מלך ששולח את שר-הצבא שלו לקרב, והשר רוצה להוכיח את עצמו לפני המלך, כדי להוכיח את גבורתו ולהשיג עיטורי כבוד, ושמח כאשר המלך שולח אותו לקרב יותר גדול. כך להבדיל, הצדיקים שמחים בייסורים ובנסיונות שהקב"ה מזמן להם, כי על ידם מגדילים את זכויותיהם וזוכים לדרגות גבוהות מאוד.

 

עם זאת, תורת הגלגולים בקבלה מלמדת שרבי עקיבא היה גלגולו של שכם בן חמור, ו-24 אלף תלמידיו היו 24 אלף אנשי שכם שהצטרפו לעם ישראל בעשותם ברית מילה. העניין הוסבר בהרחבה בהרצאות "סוד הצדק העליון" - מומלץ מאוד לצפות בהרצאות אלה המסבירות את נושא הייסורים בעולם הזה, שכר ועונש:

https://www.hidabroot.org/he/video/59204
https://www.hidabroot.org/he/video/59205
https://www.hidabroot.org/he/video/59206
 

מכל מקום, דברים אלה נסובים על צדיקים שמבינים כל זאת ושמחים בכך, מידת הדין אינה דרך רגילה בעולם! אמרו חז"ל שאין הקב"ה מדקדק עם הבריות מעבר לכוחם והבנתם (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן".

 

לגבי אסונות ומקרים שוברי לב כמו תינוק הנשכח ברכב - באמת כואב הלב לקרוא על מקרים קשים כאלה.

אך חשוב להבין שאלו מקרים נדירים מאוד שהתגלגלו בחשבונות שמים, רוב האנשים לא מתים בצעירותם.

לא משנה מה המצב, חשוב להבין ששום דבר לא קורה במקרה ולא לחינם.

 

בעולם הזה אנחנו נשמות בתוך גוף - קליפה חיצונית, ירדנו לגוף חומר כדי לעמוד בנסיונות. אך העולם הבא הוא המציאות האמתית, שם אין לא רעב ולא מחלות ולא מוות, והנשמות חיות לנצח עם הקב"ה.

עובדה שלבסוף כולנו מזדקנים ונפטרים מן העולם, ולא לוקחים איתנו דבר מלבד מצוות: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

 

עוד לפני שהנשמה יורדת לעולם, נקבע כמה שנים תחיה, ומה יהיו נסיונותיה. כך הנסיון הקשה שלו עם אותו ילד לא היה מקרי.

כל צורה של ייסורים נקבעים לאדם עוד בטרם ירידתו לעולם הזה. אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".
מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.    

 

אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"
התורה מכנה את הייסורים "חלאים רעים ונאמנים" (דברים כח, נט), ומסבירים חז"ל שהם רעים בשליחותן, שמייסרים את הגוף, אך גם נאמנים בשבועתן, שהם ניתנים במידה מדויקת ולא יותר ממה שנגזר משמים. 

  

בעולם הבא נבין כיצד כל הייסורים היו לטובת הנשמה. אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"

 

אמליץ לקרוא:

 

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים
https://www.hidabroot.org/he/article/798
 

האם רוב חיי האדם הם סבל?

https://www.hidabroot.org/article/1126165

 

אם אבא אוהב - אז למה כואב?
https://www.hidabroot.org/he/article/125233
  

למה היתה שואה?

https://www.hidabroot.org/article/863

 

כדי להוכיח שה' הוא טוב, ניתן לשאול שאלת מפתח: מי לדעתך נתן בלבך את כל הרחמים שיש לך על עצמך ועל אחרים?
עובדה שישנם אנשים אכזרים שאין להם רחמים על אחרים. גם לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם (חתול איננו בוכה ולא ניגש לעזור לחתול אחר שנדרס על הכביש). רחמים הם משהו מיוחד מאוד שניתן בליבך מאלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים - לכן נקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם.

אלוקים יודע בדיוק מה אנחנו חושבים ומה אנחנו מרגישים - כי הוא ברא אותנו, ונתן את הרחמים בלבנו. מכאן תדע שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאתנו. 

 

כל דבר שאנו מחשיבים לטובה בעולם הזה, וכל הנאה או שמחה שהרגשת אי פעם בחייך - הגיעה רק ממנו יתברך. הוא יודע בדיוק מה יעשה אותך אדם שמח ומה יעשה אותך אדם עצוב, ומה היא התועלת האמיתית שלך.
עליך רק לבטוח בו. ולהאמין בו שהוא עושה הכל לטובה. ממש כמו ילד בן שנה שחייב לבטוח באביו ובאמו שיודעים מה טוב עבורו - אפילו כאשר כואב לו שהוא צריך לקבל זריקה מרופא, ולא יודע למה, או כשהוא נאלץ לוותר על חפץ שהוא רוצה להכניס לפיו, ולא מבין מדוע. הוא גם לא יכול להבין, אך הוא יודע שאביו ואמו אוהבים אותו - כי הם אלה שדואגים לו ומטיבים איתו.
 
האם שמעת על משל התאומים? שני תאומים היו ברחם אמם, תינוק אחד אמר לתינוק השני: "מי אמר שיש לנו אמא? האם אפשר לראותה?", התינוק השני השיב לו: "הרי אמא נמצאת מסביבנו בכל מקום, היא מחייה אותנו בכל רגע, ואנו מרגישים את חומה. בכל רגע אנו מקבלים חמצן דם ומים ומזון דרך חבל הטבור - וכל זה מגיע ממנה, אז אני יודע שהיא דואגת לנו ואוהבת אותנו". אמר לו התינוק הראשון: "אך רע לי פה, והמקום נעשה צר יותר ויותר, וברגע שחבל הטבור יתנתק נמות מיד ללא חמצן. האם זו אמא אוהבת?". השיב לו התינוק השני: "אני רואה במו עיניי שאמא דואגת לנו, היא מאכילה ומשקה אותנו, אין לי ספק שהיא לא הביאה אותנו לעולם כדי לסבול. אני בטוח שיש תכלית מאחורי כל מה שקורה לנו. וגם אחרי שיתנתק חבל הטבור - אני מאמין שיש חיים אחרי הלידה"!
 
עלינו להאמין שיש חיים אחרי המוות. ושתכלית העולם הזה היא כדי להטיב לנו בעולם הבא. וגם הייסורים שעוברים בעולם הזה הם חבלי לידה, שנועדו לתקן פגמים בנשמות ולהביא לשלמות הרוחנית.

כל אכזריות או קושי לב שאדם חושב שיש אצלו חלילה - נובע רק מחוסר ידיעה על מעשיו, כי העולם הזה נסתר ולא מובן, חלק קטן מגלגולים רבים שאת תחילתם ואת סופם איננו יודעים. כשנגיע לעולם הבא, לעולם הנשמות, ונראה את העולם האמיתי, נבין שהוא יתברך אכן רחום וחנון יותר מכל אדם, ויותר מכל מה שיכולנו לשער. 

  

כן יהי רצון שנזכה לגאולה השלמה בקרוב, ולא נחזה עוד בייסורים והסתר פנים.

 

בברכה,

דניאל בלס              


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טובה'רחום וחנון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה