חברה והשקפה

זרע לבטלה

  • י"ז אב התשע"ט
אא

שאלה

שלום לפי מה שקראתי זרע לבטלה נחשב חטא בין החמורים בתורה והעונש עליו מיתה.לפי מה שידוע לי רוב האנשים עושים עברה זאת ולא פעם אחת.איך זה שאף אחד לא מת מזה? אם רוב האנשים עושים את זה זה אומר שרוב האנשים כופרים וצריכים למות?אם אני מנסה לחשוב בהגיון זה נראה שיש המון דברים שנראים הרבה יותר חמורים ולא מתייחסים אליהם ככה

תשובה

בס"ד

 
שלום וברכה,
 

רוב האנשים אינם נענשים בעולם הזה, אלא בעולם הבא. אחרת, אם ההשגחה הפרטית היתה גלויה ופשוטה - לא היו אנשים מעזים לחטוא בכלל, ולא היתה בחירה בין טוב לרע.

 

לעצם העניין,

אין מדובר ברציחה כפשוטו, אחרת דינו היה מיתה באחת מארבע מיתות בית דין או לפחות כרת מן התורה. אלא הכוונה שיש בפגימת הברית בחינה חמורה של הריגה, כי פוגם בזרעו וממית את הפוטנציאל לחיים, שכן תכלית כל המעשה להתחבר לאשתו ולהביא ילדים לעולם, וכאן פוגם בערך החיים והופך את המעשה מרוחני לחומרי, מיצירה לשם שמים להנאה חומרית ואנוכית. לכן נקרא בשם "הוצאת זרע לבטלה" - הבטלה היא העבירה.

  

באופן דומה, אמרו חז"ל שהכועס כאילו עובד עבודה זרה, כשהכוונה לכך שיש בכעס בחינה של עבודה זרה, כי סבור שיש כוח אחר בעולם מלבד ה', ולכן כועס. הנה הגמרא (שבת קה, עמוד ב):

"והתניא... המקרע בגדיו בחמתו, והמשבר כליו בחמתו, והמפזר מעותיו בחמתו יהא בעיניך כעובד עבודה זרה, שכך אומנתו של יצר הרע היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד. אמר רבי אבין, מאי קראה (תהלים פא, י): "לא יהיה בך אל זר ולא תשתחוה לאל נכר", איזהו אל זר שיש בגופו של אדם, הוי אומר זה יצר הרע (קה ע"ב).

 

ירדנו לעולם הזה כדי לתקן מידות רעות ולקיים תורה ומצוות. הוצאת זרע לבטלה והסתכלות במקומות בלתי צנועים היא עבירה חמורה יותר מעבירות אחרות, כיוון שהיא מרכזת את כוחו היצרי החזק של האדם בו עצמו (ההיפך הגמור מן המטרה הקדושה של הזוגיות בטהרתה), ואנוכיות זו מגבירה בו את המשיכה לחומר והחומריות, יותר מעבירות אחרות.

ראה עוד על ההתמודדות בנושא שמירת הברית:

https://www.hidabroot.org/he/question/99304 

וכדי שלא להגיע לשנאה עצמית, חלילה, חשוב לקרוא במאמר "שוב נפלתי - איך לא להתייאש":

https://www.hidabroot.org/article/231233

 

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מחשבהזרע לבטלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה