חברה והשקפה

פיצוץ אוכלוסין בישראל

  • כ' אב התשע"ט
אא

שאלה

יש לי שאלה בנושא שבדרך כלל לא מדברים עליו, ובדרך כלל אפילו נהוג לעודד ילודה. אני מתנצלת מראש אם השאלה נשמעת חצופה מצידי.
אבל הבעיה היא שכבר היום ישראל היא אחת מהמדינות הכי צפופות בעולם, ואומרים שבקצב הילודה הנוכחי נהפוך למדינה הכי צפופה בעולם (אולי חוץ מבנגלדש) בעוד כמה עשורים. כנראה שטכנית יכולים לחיות פה כמה עשרות מיליוני אנשים, אבל זה יהיה נורא צפוף ולא נעים. אפשר לגור במגדלים ובבתים עם מרווחים קטנים, ובאמת יש היום שכונות חדשות שנראות מאוד צפופות,(וממרפסת של דירה אפשר ממש לראות ולשמוע מה קורה במרפסת בבניין ליד, לפעמים אפילו בתוך הדירה עצמה, וגם יש בניינים נורא גבוהים גם ביישובים לא מרכזיים) אבל לדעתי זה לא ממש נעים.. מחירי הדיור עולים מהר בגלל הרבה ביקוש ומחסור בקרקעות, וכבר היום לוקחים לחקלאים את הקרקעות שלהם בניגוד לרצונם בשביל בניה. יש הרבה פקקים, ובחופשים נסגרים כל מיני אתרים תיירותיים מעודף מבקרים. אז מה יהיה כשיהיו פה כמה עשרות מיליוני תושבים? (וגם יהיו פחות שטחים פתוחים ומקומות לטייל כי הם גם יצטרכו בתים) נהיה גוש עירוני ענק? זה נשמע לי נורא לחיות רק בבטון ומגדלים...
אני יודעת שיש אנשים שאומרים שיש מקום בנגב ובגליל אבל זה לא ממש ככה.
כי קודם כל אנחנו צריכים גם שטחים לטבע וטיולים ולא רק לבניה, צריך שטחים לחקלאות, ויש המון המון שטחים שהצבא תופס בשביל אימונים. הבנתי ששטחי האימונים תופסים את רוב הנגב, חלק גדול מהבקעה ומהגולן ושטחים נוספים.
אני כמובן לא מדברת על אי ילודה בכלל אלא על לשאוף שזוג הורים יביאו בן ובת. (גם פעם חרדים אשכנזים לא הביאו כל כך הרבה ילדים לעולם. הם חטאו?)

תשובה

שלום וברכה,

 

זהו מיתוס נפוץ.

אך רוב העולם למעשה איננו מיושב, והיה מסוגל להכיל פי עשרה בני אדם. הסיבה לצפיפות אוכלוסין נובעת מהעובדה שבני אדם מתרכזים באזורי מסחר. נכון להיום, היה ניתן לאכלס את כל אוכלוסיית כדור הארץ בחצי יבשת. האמצעים הטכנולוגיים יצרו שפע בלתי נתפס, והשלכה רבה של מזון - במדינה שמאזנת את משאביה, לא היה אדם אחד רעב.

 

עם הריבוי יפתחו עוד יישובים, ולא כגושי בטון גדולים, אלא כעיירות מפותחות עם פארקים ושמורות טבע. הטכנולוגיה מאפשרת זאת, אך אנשים נוטים להרגלים והתיישבות באזורי מסחר מוכרים.

 

כמו כן, בשואה הפסדנו 6 מיליון יהודים, וכיום אנו נמצאים במלחמת קיום מול הריבוי הערבי, ומנגד זאת מול הפחתה משמעותית בילודה היהודית חילונית (הן פחות ופחות ילדים, והן בגיל מבוגר יותר). אם כל ההורים היו מביאים רק ילד אחד לעולם, תוך דור אחד היתה האוכלוסייה מצטמצמת בחצי ומובילה להכחדה. על כן יש לנו סיבות רבות וטובת להרבות בילדים יהודים בעז"ה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ריבוי ילודהרעב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה