אמונה

מין ביינים

  • כ"ג אב התשע"ט
אא

שאלה

שלום וברכה!
האם יש מקור ביהדות לזה שב' ברא מין-ביניים, כלומר שבין כל הבריות ישנם מינים המשלבים את התכונות של שתי מינים שונים.

אם לא, מה ההסבר לכך שיש הקבלה בין מיים שונים, לא רק בין אדם לקוף (שהקוף היה אדם פעם)
וכן א"כ מה הדמיון בין האדם לפיל שגם הוא היה אדם פעם?

תודה רבה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
  

ר' יוסף אלבו כתב:
"מה שנמצא האלמוג שהוא כמו אמצעי בין הדומם והצומח, ונמצא האספוג הימיי שאין לו אלא חוש ההרגש בלבד, והוא כמו האמצעי בין הצומח והחי, ונמצא הקוף שהוא כמו אמצעי בין מיני הבעל חי ומין האדם" (מאמר ג פרק א).
 
כתב המלבי"ם לפני יותר מ-150 שנה:
"ויאמר אלקים ישרצו המים. הבריאה הלכה ממדרגה למדרגה, דומם צומח חי מדבר, וכל הקודם הי' הכנה למה שאחריו, ואחר שתיקן את המאורות שלא הי' אפשר להחיים להתקיים בלעדיהם (כנ"ל פסוק יד) נתן אומר לבריאת בע"ח, ונודע שגם בעלותה בסולם המדרגות לא עלתה הבריאה בדלוג רק ע"י אמצעיים, שנמצא האלמוג שהוא אמצעי בין הדומם והצומח והפלופ שהוא אמצעי בין הצומח והחי, והקוף שהוא אמצעי בין החי להמדבר, וכן בכל מדרגה עלתה בסדר מלמטה למעלה"  (פירוש המלבי"ם, בראשית א, כ-כה).

וכך פירש הגר"א מווילנא: "נעשה אדם - ביאורו מפני שהאדם נברא אחרון לכל הנבראים לכן אמר הקב"ה אל כל הנבראים שיתנו חלק מתכונתם בגוף האדם. כי הגבורה מיוחס אל הארי. והמהירות אל הצבי. והקלות אל הנשר. והערמומיות אל השועל.. ונתן בו חלק אלוה ממעל שהוא יעבוד להש"י…וכן נשמתו נדמה לקונו.." (הגר"א, "אדרת אליהו" בראשית א, כ"ו).

הר"ן כתב שדרכו של מתכנן היא לברוא תכונות קרובות מחומר משותף:
"כל המפרשים האמיתיים הסכימו בפירוש אלו הכתובים שכונתם לומר כי בראשית הבריאה נברא חומר משותף לכל מה שתחת גלגל הירח. ואם קצתם סברו, שהכונה באמרו את השמים ואת הארץ וכו', שהיו שני חומרים נבדלים שהם חומר השמים וחומר הארץ, כולם הסכימו שזה הפסוק השני כולל ארבעה יסודות שהם אבות לכל מה שתחת גלגל הירח, והם האש הנרמז במלת וחשך, (והאור) [והאויר] הנרמז במלת ורוח אלהים, והמים והעפר הנכללים במלת תהום.
ואמנם חייבה החכמה האלהית להיות חומר אחד משותף לכל מה שתחת גלגל הירח, להיות הרצון מאתו להמשיך טבע ההויה כפי האפשרות, לא רצה לברוא דברים רבים יש מאין, אחר שיש באפשרות חומר אחד לכלול כולם. ולזה אם נצטרך להודות להיות חומר השמים חומר אחר, היה מפני שהצורה הגלגלית לא יהיה לה אפשרות לחול בחומר הארץ. אבל אחרי שלכל הנמצאים מגלגל הירח ולמטה יש לצורתם אפשרות לחול בחומר זה, יהיה אם כן המצאת שני חומרים בעולם התחתון יש מאין, ללא תועלת, ודי בחידוש הזה הנפלא וההכרחי." (דרשות הר"ן הדרוש הראשון.)

 

ייתכן שהפיל דומה לאדם בנפשו המורכבת והבעת רגשות שונים.

 
עם זאת, למרות שיש תכונות משותפות בין בעלי חיים שונים - חשוב לציין שמעולם לא נמצאו 'מיני ביניים' או שלבי התפתחות שונים. זו אחת הקושיות הגדולות ביותר נגד תיאורית האבולוציה, מדוע אין מוצאים קופי אדם, לטאות מעופפות, דגים בעלי רגליים ועוד. 
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קופיםמינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה