התנדבות במד"א בשבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני מתנדב במגן דוד אדום, רציתי לדעת האם מותר לי להתנדב בשבת משום שפיקוח נפש דוחה שבת.(אין חילוני שיעשה את התפקיד הזה). החילול נעשה ע"י הנסיעה באמבולנס בשבת, ואף תפקידנו למלא טפסים רפואיים והתחייבות כספית. רציתי לדעת אם מותר לי גם לכתוב טפסים בשבת, שהרי זה לא פיקוח נפש, אולי הטופס הרפואי כן חשוב אך האם גם התחייבות כספית מותר לי

תשובה

שלום

אני עונה מהתרשמות אישית. לפני שנים יצא לי ללכת בשבת למד"א עם בן שנפל, והפנו אותי למיון באמבולנס, כמבון שעליתי לאמבולנס וכל כך נבהלתי שישב שם `צוות שלם` של נערים ונערות `דתיות` כארבע במספר, שכלל לא היו צריכים להיות שם לפיקוח נפש, ומה גדל כאבי כשכל הדרך הם עשו מעשים הכרוכים בחילול שבת ללא צורך, מילאו טפסים על גבי טפסים כמו ההתחייבות הכספית, שזהו חילול שבת מן התורה ללא כל היתר, כמו כן הטלפונים היו בשימוש כל הזמן לדיבורים שאינם פיקוח נפש. `שומו שמים`.

לדעתי, ואני כותב את זה בהתייגות, גם מילוי הטופס הרפואי בתוך האמבלונס מיותר לחלוטין ברוב המקרים, מכיון שמיד בהגיע החולה לבית החולים ממלאים טפסים שונים, ובעצם עוברים איסורים על לא כלום וללא שום תכלית [אלא אם כן התחילו צוות האמבולנס בטיפול כל שהוא, וחייבים ליידע את צוות בית החולים במה שכבר נעשה]. מותר ומצוה להתנדב למד"א ולעשות כל מה שצריך בשביל חולים שיש בהם סכנה `מבלי לחשוב פעמיים` אבל רק אחרי שזה ברור או שיש ספק אם המעשה יכולה לסייע להציל נפש מישראל. השבת לא שבקה חיים במסגרת `מד"א`.

בהצלחה מרובה בהתנדבות שלך, כל הכבוד - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה