הלכות ומנהגים
תפזורת שאלות
- ד' חשון התש"פ
שאלה
שלום, קודם כל רוצה לברך אתכם על האתר המדהים הזה שבאמת נותן מענה להמון שאלות ועל ההרצאות המרתקות שיש כאן.
יש לי מספר שאלות ואשמח למענה עליהן..
1. איך מסתדר עניין הבחירה החופשית עם כך שהכל מאת ה'? דוגמא תאורטית: אם אדם חס וחלילה מקלל אותי, אני צריכה להתייחס לכך בצורה שה' רצה שהוא יקלל אותי, מצד שני, לו הייתה בחירה חופשית אם לקלל אותי או לא, איך זה מתיישב ביחד? נראה שהאופציה הראשונה סותרת את השניה.
2. מה אמורים לברך ברכה אחרונה אם אוכלים באותה ארוחה גם דברים שברכתם מזונות וגם דברים שברכתם שהכל?
3. נראה שלפעמים היהדות סותרת את החיים, נניח אם יש מישהי שרוצה כבר זוגיות ומשפחה אבל היא לומדת תואר אינטנסיבי, איך היהדות מיישבת את זה? האם היא מאשרת מניעת הריון על דבר כזה? זוהי שאלה לצורך רעיוני, על מנת להבין את גישת היהדות לדבר.
תשובה
שלום וברכה,
תודה על דבריך החמים, בעז"ה נעשה ונצליח. עלה והצלח!
1. הבחירה היא בידינו, אך הביצוע של הבחירה הוא בידיים של הקב"ה.
וזאת ההשקפה הנכונה, כפי מה שאמרו חז"ל: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות דף לג, ב).
פירוש הדבר שאנו אחראים על מעשינו, אלא שהתוצאות של מעשינו נקבעים בידי ה'. ומשמים נקבע אם נצליח או ניכשל. רק "יראת שמים" נמצאת לגמרי בידינו, והיא הבחירה האם להיות צדיק או רשע.
כמו כן אמרו חז"ל, שמשמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" (תענית יח, ב) - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.
כל אדם מקבל בדיוק את המגיע לו עד קוצה של שערה דקה: "אין אדם נוגע במוכן לחבירו... אפילו כמלוא נימא" (יומא לח, ב)
ה' מכוון את הבחירות שלנו, וה' הוא המאפשר לנו לבחור בין טוב לרע. אך אנו אחראים על המעשים שלנו כי בכוחנו לבחור אם להיות שליחים טובים או שליחים רעים. אך בסופו של דבר כולנו שליחים בעולם הזה. אנו רק בוחרים אם להיות שליחים טובים שיקבלו שכר בעולם, הבא או שליחים רעים שייענשו בעולם הבא. ראה עוד בנושא בחירה חופשית:
https://www.hidabroot.org/he/question/16738
https://www.hidabroot.org/he/question/116671
אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?
https://www.hidabroot.org/he/article/119350
האם מותר לאדם להתפלל על זיווג מסויים?
https://www.hidabroot.org/he/article/116170
2. אמר שלמה המלך החכם באדם: "איוולת אדם תסלף דרכו, ועל ה' יזעף לבו" (משלי יט, ג).
ישנם אנשים שעושים טעויות, כאשר דוחים הזדמנויות יקרות להקמת משפחה, ואחר כך עשויים לקבל זיווג שני או שלישי בעקבות בחירותיהם הגרועות. אסור למנוע הריון ולא ילדים - שהרי גורלם נקבע משמים להינתן בידינו. תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים יח, יג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך".
קריירה ניתן לעשות גם לאחר הקמת משפחה, ומכל מקום אשה שדוחה את החתונה בשביל עבודה - ראוי שתתייעץ עם רב כיצד לנהוג לפי דרגתה הרוחנית האמתית. לשם כך אמליץ להתקשר לקו הטלפון של הידברות למתחזקים בתחילת הדרך:
073-2221230, מענה אנושי 24 שעות (ניתן להשאיר פרטים גם במספר: 03-6106061).
בהצלחה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il