תורה ומדע

לוח השנה

  • ה' חשון התש"פ
אא

שאלה

שלום, מעניין אותי לדעת כיצד נשמר לוח השנה שלנו, זאת אומרת איך אנחנו יכולים להיות בטוחים שאחרי כל מה שעבר עם ישראל כל הגלויות וכו' , באמת נשמר הסדר הנכון של השנה ואין טעות בסדר הימים , לדוגמא: מספיק טעות ביום אחד לפני או אחרי שכל הסדר של יום השבת החגים וכו' יתבלבלו? תודה רבה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,

 
 טעות כזו אינה הגיונית מסיבה מדעית, כיוון שיש 12 חודשים בשנה (סיבוב שלם של כדור הארץ סביב השמש - ארבע עונות השנה), וכל חודש אורך כ-30 יום (סיבוב שלם של הירח סביב כדור הארץ - תהליך הנצפה בגודל צלו של הירח). כך שיש לנו שנים וחודשים נצפים למראית עין, וכאשר מחלקים את החודש לארבעה שבועות, לא ניתן לטעות באורכו.

 

כמו כן המושג שנקרא "טלפון שבור" יכול להתקיים רק כאשר אדם בודד מעביר מסר בעל פה לאדם שני, והשני לשלישי, עד שהמסר משתבש, אך זאת משום שהמסר מתחילתו עבר מיחיד ליחיד, ולא לרבים. "טלפון שבור" לא יתרחש לעולם כאשר המסר עובר על ידי אנשים רבים מדור לדור. אם נשים בחדר אחד עשרה אנשים שיעבירו מסר לעוד עשרה אנשים - הרי אפילו אם אחד יטעה, התשעה יתקנו אותו. לכן "טלפון שבור" לא קיים בהיסטוריה המונית שעוברת על ידי מיליונים מדור לדור.

ובהתייחס לשאלתך - אם רק אדם אחד היה שומר את השבת, אולי היה יכול להתבלבל ולשגות, אולם כאשר עם שלם שומר את השבת - כל יום שביעי בשבוע, לא ייתכן שישכח את היום, כי אפילו אם אחד יטעה - מאה אנשים יתקנו אותו.

עובדה שאפילו רבנים שחיו לפני אלפיים שנה - יודעים אנו באיזה יום נולדו ובאיזו יום נפטרו, כי תאריכים עוברים על ידי אלפים ורבבות של אנשים בו-זמנית. 

  

עובדה שלאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותם ספרי תורה! מתימן ומאירופה וממדינות ערב, כולם חזרו עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. ועוד שלא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות, כי המחלוקות עוסקות תמיד בפרטים הקטנים ביותר, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל, מה שמוכיח שהתורה לא השתנתה כלל במשך אלפי שנים בכל קהילות ישראל.  

 

זאת ועוד, בורא עולם קורא את כל הדורות מראש. התורה לא שונתה ולא נשכחה במרוצת הדורות, כי ה' הבטיח בתורתו: "כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא, כא).

וכן גם הבטיחו הנביאים: "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך - לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם" (ישעיהו נט, כא).  

כלומר, ה' משגיח בעמו שלא תשתבש תורתם, ולכן זכינו לרמת דיוק גבוהה כל כך במסורת.

 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מסירת התורהלוח השנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה