שבת

שבת, ככה זה מנוחה? בלי ים?

  • ז' חשון התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.
אני אדם מאמין, ואין לי ספק בקיומו של הבורא.
אני מעוניין להבין את ההיגיון שעומד מאחורי השבת. האדם עובד מצאת החמה, עד צאת הלבנה. כשמגיע שבת הוא מצווה להתפלל, ולנוח. זהו אסור לו לעשות שום דבר אחר. לי אין זמן פנאי בכל חמשת הימים. איפה ההיגיון שאני צריך להתפלל ולנוח, ולא לעשות שום דבר אחר, כגון לנסוע לים לנסוע לטייל. לראות סרט. וכדומה. אשמח לתשובה. תודה.
רונן.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
ב"ה שזכית לאמונה ישרה.

 

כדי לטייל יש מועדים רבים בשנה, ישנם ערבים פנויים, אפילו אפשר לבקש חופשה של יום מן העבודה ולצאת לטייל. אך השבת איננה סתם "יום מנוחה", אלא יום שמטרתו להביא את האדם לקדושה, ה' אומר לנו במפורש: "זכור את יום השבת לקודשו" (שמות כ, ז) - קל להבין שסרטים וסדרות אינם עשיית השבת קודש לעצמנו, וזאת מלבד המלאכות הרבות שהן דורשות מאותם יהודים שעובדים קשה מאוד כדי לשדר את שידורי הטלויזיה בשבת...

לטייל ברגל ודאי מותר, והרבה משפחות לוקחות מדי פעם שבתות חופשה בבתי מלון או מקומות יפים אחרים, מלבד בימי חול המועד שבהם מותר גם לנסוע.

 

רצון ה' שנעשה את השבת עם משפחותינו, עם זמן לעצמנו, עם התבוננות פנימית, עם שמחת חג, עם אוירה משפחתית, סעודות שבת, שירי שבת, קריאת דברי תורה, שיעורי תורה, מנוחה אמתית לנפש.

צפייה בטלויזיה ומכשירים דומים אינה אלא הסחת דעת מעצמנו ומן היום שבו אנו נמצאים. גם כשיוצאים לטייל - לא באמת נמצאים עם עצמנו ועם המשפחה, אלא עם הסחות דעת תמידיות (הכרתי משפחות שיצאו הרבה לטייל, אך בקושי הכירו זה את זה!). לא ניתן להשוות זאת לאוירה המשפחתית החמה שמעניקה השבת - דווקא בהעדר הסחות הדעת.

 

הקב"ה נתן לנו את השבת כי רוב השבוע אנו עוסקים בעסקים ובדברי חולין, לכן מוקדש יום שלם בשבוע לאלוקים. שביתה שבה אנו מתאחדים בקדושתו.

השבת היא מקור הברכה, ובזכותה עם ישראל שומר על זהותו, וזוכה לברכה ושפע מלמעלה. אם כל ישראל היו שומרים רק שתי שבתות, היו זוכים לגאולה מיד!

 

במשכן היו עושים 40 מלאכות יצירה שונות, באמצעותן לימד אותנו הקב"ה את אבות המלאכה האסורים בשבת.  

המלאכות בשבת אינן קשורות לקושי או עבודה דווקא (מסיבה זו התורה מספרת לנו על מחלל שבת שקושש עצים ביום השבת, וכי לאסוף עצים היא מלאכה? התורה קובעת שכן!). השבת נועדה לקדושה, וקדושה זו היא אפשרית רק כשהנשמה פועלת על פי הוראות היצרן של ה'.

 

הקב"ה קורא כל הדורות מראש, ורצה לאסור עלינו מראש את השימוש הפעיל בחשמל בשבת, כדי שנזכה למנוחה אמתית, שתשרה עלינו קדושה כבימים ימימה. הטכנולוגיה ממכרת והיתה יכולה להפוך את השבת לחול. הקב"ה רוצה שנהיה מעט מנותקים בשבת, כדי שנתחבר לאנשים הקרובים אלינו - בני משפחה.

כל הפעולות הללו יוצרים שינוי בנפש, השבת מכינה את הנפש לשביתה מימות החול - גם בתודעה.

ישנם יהודים שנוסעים עד להודו כדי לחפש "מדיטציה" ומעט שלוות הנפש, ואינם יודעים על המדיטציה היהודית הנקראת שבת קודש - אשר מחדשת את כוחות הנפש ונותנת שמחה וברכה לכל ימות השבוע.

 

ראה בהרצאתו של הרב זמיר כהן, השבת מקור הברכה:

https://www.hidabroot.org/video/61051

 

בעזרת השם תזכה לשמור שבת כהלכה עם משפחה לתפארת, ותראה את האור והיופי בשמירתה. עובדה שאנשים שזכו לשמור שבת כהלכה אינם רוצים לשוב לאחור, לאחר שהם חווים את השלווה וכוחות הנפש שקדושת השבת מעניקה להם.

 

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מנוחהשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה