נוסח הברכות נסתר או נוכח?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
בס"ד שלום כבוד הרב, שאנו מברכים למשל "ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם המוציא לחם מן הארץ" בהתחלה, אנחנו מדברים לקב"ה (בגוף שני) "ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם" ובהמשך: "המציא לחם מן הארץ" בגוף שלישי . מדוע
תשובה
שלום וברכה
הנה לך דברי ה`בית אלקים`, וז"ל וטעם היות תקון הברכות בלשון נכח ונסתר, ברוך אתה ה` בנכח, אקב"ו בנסתר, כתב הרשב"א ז"ל , כי טעם היות נוסח הברכות כמדבר לנגלה ונסתר, הוא לדעת שהשי"ת מחוייב המציאות ואין להסתפק בקיומו, אין אמתתו ית` מושגת כי אם לעצמו לבד, והוא במציאותו נגלה, ובאמתות מהותו נסתר ונעלם מן הכל, ולזה קבעו נוסח הברכה לנכח בא"י כמדבר עם מי שהוא נמצא מפורסם אצלו, עד שהוא מדבר עמו פנים אל פנים, ואמרו אקב"ו בנסתר, לקבוע בנפשותינו שאע"פ שהוא נמצא מפורסם, מהות מציאותו נסתר ונעלם, שא"א לדבר בו רק בנסתר, ע"כ תוכן דבריו בזה.
ולע"ד גם כי טעם זה הוא נכון וגדול התועלת כמו שכתב הרב ז"ל, עכ"ז אינו כולל לכל הברכות, כי הנה כל הברכות של התפלות הם כולם לנכח כמו שכתבתי, וגם באותם שמוזכר בהם קדושת ישראל, כמו ברכת המועדים שאנו אומרים בברכת הקידוש וקדשתנו במצותיך, ולא קדשנו במצותיו, אשר מזה נראה , כי בכל הברכות שהם תפלה בעמידה כתפלות של חול וברכות הזמנים הם נאמרים לנכח שהוא כמדבר עם השכינה בתפלתו, וא"כ צריך לתת טעם לברכות המצות המסודרות בלשון נכח ונסתר ולא נסדר כל נוסח הברכה בלשון נסתר, כמו שהיה ראוי בהיותו בלתי עומד בתפלה לפני השכינה:
ולכן אני אומר כי מן הידוע שישראל לא היו ראויים להצטוות במצות ה`, מצד היותם נכללים ונמשכים מאדה"ר שעבר על ציווי הראשון שנצטוה ונתקלל הוא ואשתו וזרעם, ואם אדה"ר שהיה יציר כפיו של הקב"ה לא השלים מצות בוראו, ק"ו ליוצאי חלציו אחר חטאו וענשו, שלא היה ראוי שיחשבו לפני השי"ת שיצוום כמה צווים ואזהרות, כי חשיבות גדולה היא לעבד שיצטווה מפי רבו, ולחיבת האל בזרע אברהם יצחק ויעקב, רצה לצוותם שיהיו לו לעם והוא יהיה להם לאלהים,
ולכן הכין אותם שיהיו נקיים וזכים מהחטא, כדי שיהיו ראויים לקבל התורה ומצותיה על הר סיני, וזה היה בצווי האל יתברך למשה רבינו במעמד הר סיני (שמות י"ט) לך אל העם וקדשתם היום ומחר וכבסו שמלותם, כי ענין וקדשתם היום ומחר, הוא קידוש הנפש וטהרתה מהמדות הגופניות, ואח"כ יכבסו שמלותם שהוא דבר חיצוני לגוף אחר שנטהר מה שבתוך הגוף, וזה ענין התבודדותם בעזיבת המדות אשר הורגלו בהם עד עתה, ומפני שזה לא היה מספיק לזככם מכל וכל, מצד התמדת הרגלם באותם התכונות והמדות הרעות, זיכך אותם עוד האל יתברך כשיצאה נשמתם בשמוע קול ה`, והחזירה להם זכה ונקיה, באופן שלא תדבק בה שמץ מאותם התכונות הרעות: ....
והענין הוא להורות לנו כי ישראל לא היו ראויים לשיצטוו מצות מפי ה` למיעוט הכנתם, ולזאת הכוונה סדרו לנו חז"ל נוסח ברכות המצות בנגלה ונסתר, ברוך אתה לנכח, אשר קדשנו בנסתר, , להורות לנו כי גם שאנו מברכין לאל ית` לנכח כלומר בלי אמצעי כי חלק ה` עמו וגו`, עכ"ז ראוי שנדע ונכיר כי לא היינו ראויים להצטוות במצותיו בהיותנו בלתי ראויים, אלא שהוא ית` חשק בנו, וזהו הנרצה ה` אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו, כי הגם שהוא מלך על כל העולם, הוא אלהינו ביחוד שבחר בנו, וגם בהיותנו בלתי ראויים הוא הכיננו וקדשנו שנהיה ראויים לקיים מצותיו וציונו מצוה פלונית, ומפני שבשעה שקדשנו לא היינו ראויים שידבר אלינו לנכח כנזכר, אמר אשר קדשנו, ולא קדשתנו ולכן היה כל נוסח הברכות של עשיית המצות בדרך נסתר ונגלה כנזכר:(עכ"ל) בכבוד רב שבת שלום בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il