חברה והשקפה
רצונות
- ט' חשון התש"פ
שאלה
שלום
קראנו לא מזמן על פרשת בראשית ומוזכר שם שכשה' ברא את האדמה אז הוא ציווה עליה שתוציא צמחים ובין השאר גם עץ פרי עושה פרי אמנם היא הוציאה עץ אבל רק שעושה פרי (כלומר העץ היה אמור להיאכל גם כן כמו הפרי) אשמח אם תסביר לי כיצד לאדמה יש רצונות משלה לא לשמוע לציווי הבורא? או כמו בבריאת השמשות ללבנה הייתה טענה כלפי הקב"ה שאין שניים משמשים בכתר אחד מה ללבנה היה יכולת לדבר ולהתריס כרצונה ולא ידענו על כך? או שאותם מלאכי חבלה שהתריסו כלפי הבורא ראו שה' מתעצב שברא את האדם אז מה עשו הלכו לה' ואמרו לו כשרצית לברוא אדם אמרנו שלא כדאי לך אמר להם ומי ישלוט בעולם אם לא האדם אמרו לו אנחנו אמר להם ידוע לפני שאם יהיה בכם יצר רע כשם שיש לאדם הייתם חוטאים יותר קשה אמרו לו נסה אותנו וכך היה וידוע הסיפור שהם חטאו עם בנות האדם וכו'. ממתי מלאך הוא בעל דעה או יוזם שיחה עם ה' הרי הוא שליח הוא אמור לעשות כל פקודה שהבורא מצווה אותו ולא יותר מזה?
אשמח לברור ופירוט בנושא.
תשובה
שלום וברכה
אור החיים בראשית פרק א פסוק א'
ולא יקשה לך מה משפט יערוך ה' לבני אלים יושבי שמים שיוצדק לומר עליהם שם אלהים הלא תמצא שאמרו ז"ל (חגיגה טו א) במעשה מט"ט שדנוהו לפני אלישע ומחיוהו שתין פולסי דנורא, וגם אליהו וכו' (ב"מ פה ב) וכמה משפטים לשרי מעלה, והגם שאין להם יצר, עם כל זה ימצא בהם הטעות, כי לפעמים לא יכוונו אל האמת וישגו, וצא ולמד ממעשה המלאך מט"ט ואליהו כי שגגו וכן יקר מקרה ויענישם ה' אפילו על השוגג מה שאין שופט במשפט זה ליושבי ארץ, ובזה יתאמת מה שפירשנו ונכון:
אור החיים בראשית פרק א
ואל זה אביט איך תמרוד הארץ ברוקע הארץ, ומה גם כי אין לה יצר הרע, שלא הוכיחו חכמים (ברכות ס"א) שיש לה יצר הרע כי אם לבהמה מדבעטה וכו' ופירשנוהו במקומו (בס' חפץ ה') כי לצד שהיא צריכה לחוש היצר להזקק עשה הקדוש ברוך הוא לה יצר המחמם אבל הארץ לא מצינו לה שיש לה יצר הרע שיסיתה למרוד מרד לעבור פי ה':
אכן פירושן של דברים הוא כי הארץ דקדקה בחכמת ה' אשר יסד בה (בארץ ניתנה חכמה לפי הצורך) דכתיב (משלי ג') בחכמה יסד ארץ דקדקה מאמר ה' לה שתוצא עץ פרי עושה פרי שסובל ב' דרכים, ראי שם בהרחבה.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il