האם עדיף ללמוד בכולל או לעבוד?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שבוע טוב בעיקבות כתובים אשר נילקחו מהרמב"ם והם"לעולם ידחוק אדם עצמו,ויתגלגל בצער,ואל יצטרך לברייות,ואל ישליך אדם עצמו על הבריות;וכן ציוו חכמים ואמרו,עשה שבתך כחול,ואל יצטרך לברייות.ואפילו היה חכם ומכובד,והעני--יעסוק באומנות,ואפילו באומנות מנוולת;ולא יצטרך לברייות:מוטב לפשט עורות הנבילות בשוק,ולא יאמר לעם,חכם אני וגדול אני וכוהן אני,פרנסוני;ובכך ציוו חכמים" ולשאלתי אשר נישאלת בעצם בעיקבות שאלת יהודי יקר (ואני הייתי חייב לפנות לאדם אשר בקי בנושא)הוא שאל האם החרדים אשר לומדים כל היום ומקבלים כסף בעצם לא אמורים להיתנהג כך ואמורים לצאת לעבוד,אני ועוד יהודי יקר הסברנו לו במקצת והוא לא כל כך הישתכנע אז בכבוד רב אודה לך מראש על תשובתך.

תשובה

שלום רב

מתוך חצי מליון בתי אב חרדיים שישנם בארץ ישראל ברוך ה`, נמצאים כעשר אחוז מהם במסגרת הנקרא `כוללים` שבהם לומדים תורה כל היות ונתמכים [בעיקר] מהציבור החרדי התורם בנדיבות למוסד זה. כך, שההכללה הזאת שהחרדים אינם מקיימים את דברי הרמב"ם היא הכללה שלא במקומה, תשעים אחוז מהחרדים עמלים לפרנסתם, לפרנס אשה ומשפחה ברוכת ילדים ב"ה.

בחוץ לארץ, זה יחס קטן יותר כמו חמש אחוז לומדים מול 95 אחוזים עובדים. ולגבי אברכי הכוללים עצמם, כבר יישב בטוב טעם ודעת אחד מהראשונים `רבינו שמעון בן צמח` בספרו תשב"ץ חלק א סי` קמב, שאין מנהגם סותר את דברי הרמב"ם, וכי אין שום פגם בהנהגתם.

אם תרצה ללמוד על העניין לעומק, כתוב לי, ואעתיק לך את דברי התשב"ץ העומד בגישה אחת, ודברי ספר הברית העומד מהצד השני לחזק את דברי הרמב"ם, ויחד עם זה יש לציין כי דברי הרמב"ם נאמרו בזמן שלא תשעים אחוז מהיהודים היו רחוקים מלימוד התורה, הרמב"ם חי בזמן שהתורה היתה נלמדת ברוב העם היהודי, כיום שהמצב הוא ש`רק` כעשר אחוז מהעם היהודי אמון על לימוד התורה, הכללים קצת משתנים, חשוב על זה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה