תורה ומדע
שאלה חשובה על אבולוציה
- י"ג חשון התש"פ
שאלה
שלום כבוד הרב
במסגרת הלימודים שלי אני נתקלת במגוון שיעורים בהם המרצים מציינים איזשהו תהליך של שינוי בגוף האדם (שמיעה, תהליכים ביולוגיים ועוד) בהסבר "מבחינה אבולוציונית". שאלתי היא, האם ההתייחסות שלי להסבר זה צריכה להיות מנקודת מבט שהשם יתברך תיקן זאת בגוף האדם או שאין בעיה להתייחס לזה כהסבר אבולוציוני
תודה מראש
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
הם מכנים זאת בכוונה בשם "אבולוציה", למרות שאינה אבולוציה כלל ועיקר.
אבולוציה, במשמעות המקורית, מתארת התפתחות. ומבחינה ביולוגית - יצירה של גנים חדשים בדנ"א, המסוגלים בתורם לייצר איברים חדשים ומערכות ביולוגיות חדשות. אך זאת לא נמצא מעולם.
עד עצם היום הזה לא נתקל המדע אפילו במקרה אחד של "מוטציה חיובית", כזו אשר הוסיפה מידע גנטי חדש לדנ"א, ויצרה איבר או מנגנון ביולוגי חדש.
מה שכן קיים בבריאה, הוא שימוש במאגר גנים קיים. מה שמכונה במדע בשם "וריאציות גנטיות". לדוגמה, בדנ"א של האדם יש גן הקובע את מספר הפיגמנטים, והוא שקובע אם העור יהיה בהיר (מספר פיגמנטים נמוך) או כהה (מספר פיגמנטים גבוה). בארצות שבהם הקרינה רבה, נהיים האנשים ברבות הדורות כהים יותר, כדי לחסום את קרינת השמש. ובאזורים שבהם הקרינה נמוכה מדי, נהיים האנשים ברבות הדורות לבהירים יותר, כי גוף האדם זקוק לקרינת השמש כדי לייצר ויטמין D.
אולם, המנגנון כבר קיים בדנ"א, ומאפשר את הוריאציות במספר הפיגמנטים. אין כאן שום יצירה חדשה, ולא "התפתחות".
אבולוציונים בכוונה מכנים תהליכים ביולוגיים ברורים אלה בשם "אבולוציה", או "מיקרו אבולוציה", בחושבם כי בדרך זו יחזקו את אמונתם הדמיונית בשינויים מרחיקים לכת במשך מיליוני שנים. אך המנגנונים הביולוגיים הידועים לנו למעשה לא מאפשרים שינוי אמתי בדנ"א, ולא יצירה של יצורים חדשים בטבע.
נא לראות עוד:
האם אבולוציה היא תיאוריה מבוססת מבחינה מדעית?
האם ראוי ללמד אבולוציה:
מה הרמב"ם היה אומר על אבולוציה:
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il